Qantas vill flyga till Europa nonstop
Publicerad den 12 oktober 2015
Teoretiskt går det att flyga nonstop mellan London och Australien med dagens flygplan, bland andra A340 och B777 i långlinjeversionerna. Åtminstone västerut med konstant medvind. Qantas flög också från Sydney till London utan mellanlandning redan 1989 med en Boeing 747. Men det var en PR-uppvisning med bara en handfull passagerare ombord.
Men nu planerar Qantas att göra verklighet av en linje som trots allt varit efterfrågad en längre tid. Det är de nya Boeing 787-9 som gör det möjligt att tillryggalägga sträckan på 17 016 kilometer i ett svep. Tidsvinsten blir enligt Qantas beräkningar cirka fyra timmar, från dagens 23-24 timmar med en mellanlandning på vägen till cirka 19,5 timmar. Återstår att se om det är ett starkt nog argument för att locka människor ombord.
Kommentarer
Varför är det en bild på A 380, när artikeln handlar om Dreamliner B 787?
Ni verkar ha lässvårigheter när ni tolkar texten som ni gör.
Läs två gånger om det är svårt!
Dessutom är det sträckan Perth-London som Qantas nämner som möjlig direktrutt, inte Sydney-London. B787-9 har inte räckvidd att flyga SYD-LHR.
https://au.news.yahoo.com/thewest/wa/a/29313890/qantas-eyes-perth-as-non-stop-hub-to-europe/
Qantas flygning 1989 gick från London till Sydney dvs österut. Det var en leveransflygning från Boeing. Jag vet detta eftersom jag kontrollerade den del av flygningen som gick genom Muscat FIR.
Qantas flygning 1989 gick från London till Sydney dvs österut. Det var en leveransflygning från Boeing. Jag vet detta eftersom jag kontrollerade den del av flygningen som gick genom Muscat FIR.
Jetströmmarna på hög höjd blåser från väster till öster. Alltså är det förmodligen möjligt att flyga non stop österut inte västerut som artikeln säger.
Vad jag vill mig minnas mig ha hört är att det finns flertalet rutter som dagens plan kan flyga non stop men som ändå flygs med mellanlandning eftersom det drar så pass mycket extra bränsle att lyfta den extra vikten bränsle som behövs vid starten av så extremt långa flygningar. D.v.s det blir faktiskt märkbart billigare att flyga med mellanlandning I stället för non stop och det är få långa rutter som har ett passagerarunderlag som är villiga att betala de dyrare biljetterna
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten