
Regeringen drog bort stöd till Norwegian
Publicerad den 30 mars 2020Kommentarer
Sverige har en statsskuld på miljarder.
Norge har efter fallet ca 9.000 miljarder kvar på + oljefonds kontot, så vad är problemet för Norska staten att sponsra sitt eget flygbolag?
Norska staten har även sålt sina andelar i SAS.
SAS är en Dansk Svensk Wallenberg angelägenhet.
Inte med havre till en död häst.
Gå till nedanstående får ni se SAS struktur uppbyggnad.
Låt oss förstatliga SAS, Norwegian, SKF, Volvo och alla andra verksamheter! Det har ju varit en enorm succes i Sovjet, Kuba, Venezuela m. fl.
SAS har ett AOC utfärdat av alla tre länder, mig veterligen världens enda AOC utfärdat av tre olika luftfartsmyndigheter.
Så alla OY, LN och SE flygplan är på samma AOC.
Kan ingen skriva något argt över att danska staten inte heller gick in med ett stödlån till DY? Det skulle verkligen lyfta den här diskussionen till nya höjder…
Bertil skriver att SAS har AOC i Danmark och Norge. Vilket AOC nummer har de i respektive land. Enligt danska transportstyrelsen har SAS ingen AOC i Danmark.
Norwegian har även ett Svenskt bolag där all personal i sverige är anställda.
Angående EU så betalar Norge samma avgifter som Sverige till EU, för att få tillgång till EUs marknad.
Varför skulle SAS vara med samhällskritiskt än DY? Skulle SAS lägga ner tar det typ max två dagar, sedan är någon annan operatör igång och flyger samma linjer. Tror inte något bolag kan sägas vara samhällskritiskt idag… SAS har sitt trafiknav i Danmark och satsar inte nämnvärt på Sverige, till skillnad från DY som vuxit mycket på den svenska marknaden de senaste åren. Medan Norwegian flaggar in flygplan till sitt svenska AOC flaggar SAS ut till Irland och Estland.
Istället för att slösa pengar på “extra-pris-flyg” skapa ett statligt ägt flygbolag med pondus och trygghet, istället för att gynna vinstk…kapitalister.
Om regeringen gjorde en ordentlig kalkyl skulle man snabbt se att det gick att räkna hem investeringen att rädda Norwegian också. Bara på den svenska personalen med skatterättslig hemvist i Sverige får man tillbaka 150 msek årligen. Till det kommer statlig skatt och arbetsgivaravgifter som minst uppgår till minst lika mycket. Då är fortfarande inte statliga Swedavias avgifter medräknade. Sedan tillkommer alla externa arbetstillfällen de skapar.
Norge har väl miljarder i oljepengar är bara att stötta sitt bolag då har ju enorma tillgångar i oljefonden vad är problemet
Norge är inte ett EU-land men svenska dotterbolaget med sina anställda i Sverige går under svenska lagar och alltså EU-regelverk. För övrigt har Ryan Air har inget svenskt AOC, dessutom betalar inte anställda skatt i Sverige.
Norwegian saknar förutsättning att klara större skulder. De erbjuds dubbelt så mycket av Norska staten. Deras lånebild blir därmed redan utnyttjad till bristningsgränsen. Sverige måste väl i första hand satsa på Svenska bolag som har en chans att överleva. SAS har ett stort linjenät även i Norge. DY är mycket marginellt i Sverige.
Norge är ett EOS land som förpliktat sig att följa de flesta EU direktiven och därigenom få tillgång till den inre marknaden. Därav blir regelverket för konkurrens och statsstöd i slutändan en EU fråga
Hört talas om EES?
KRN, LLA, SFT, UME, OSD, SDL, ARN, VBY, KLR, RNB, GOT, AGH och MMX. Tycker hälften borde räcka…
Sedan flyger de till HEL, OSL, CPH, LHR, EWR, ALC och AGP. Allt senaste dygnet…
Vore absurt av Sverige att låna ut pengar till Norwegian. Vore mer rimligt att exempelvis Storbritannien lånar dem pengar om man ska utgå från vart de har störst verksamhet. Att Norwegian nu ställt in allt inrikesflyg visar även att de inte är intresserad att upprätthålla någon samhällsinfrastruktur.
Sen kommer marknaden antagligen vara så liten när allt kommer igång att ett flygbolag i Norden är tillräckligt.
Är Norge ett EU land?
Det är ett Norskt bolag så vad är probelmet, sen att det finns många svenskar som jobbar det är ju därför många skriker skandal. hade det inte varit en enda svensk anställd hade 100% klappat händerna.
Finns inte en anledning till att Sverige skall sponsra Norwegian.
Inrikestrafiken stängdes ned, efter Kalle Anka regeringens beslut, om att skriva om reglerna.
Dessutom gjordes det efter riksdagsbeslutet.
Typiskt sosse taktik.
Vad jag vet är inte Norge en del av EU.
Tycker otroligt synd om Norwegians personal men har ingen sympati alls för bolaget, precis lika lite som jag någonsin skulle tycka synd om Ryanair, Vueling eller Wizzairs ägare och ledning.
Då får vi se om den norska staten, resonerar på samma sätt. Med tanke på att SAS huvudkontor ligger i Sverige.
Var vänlig och redovisa de. Tack!
Återigen stannade min klocka. När jag läste ditt inlägg.
Detta visar att SAS fortfarande är i monopolsituation. De har inte en chans att klara sig själva. Med eller utan Corona!
@ Bertil: Norwegian har AOC i Sverige, med ca 1000 anställda.De är uppenbarligen inget värda, enligt dig och alla andra SAS kramare.
SAS har AOC i Sverige, Norge, Danmark.
Det är väl förståeligt att man inte vill låna ut pengar till ett bolag som redan har 30 miljarder i skulder?
Märkligt att Regeringen ändrar Riksdagens plan för stöd så det passar SAS och missgynnar Norwegian. Undrar om inte detta kommer att sluta i EU domstolen..
Det innebär att Danmark/Norge gör en annan bedömning än Sverige. De ger bolaget SAS lån utan att de har AOC i sina länder
Svenska staten har beslutat ge en lånegaranti på 3 miljarder till Svenska flygbolag. Av dessa är 1,5 miljarder riktade till SAS övrigt kapital till andra Svenska flygbolag därvid har inget förändrats. Nu har DY stängt ner all inrikestrafik i Sverige då finns ingen anledning att ge dem stöd. Det finns många bolag som flyger till/från Sverige som inte får stöd. SAS har en hel del trafik internt i Norge.
Enbart tal om lånegarantier.
Krav att bolag som lånar pengar ska ha en sund ekonomi och kan betala tillbaka lånen.
Så frågan är om Norwegian har det?
Låter helt absurt faktiskt, att norska skattebetalare ska ge stöd till ett utländskt bolag.
Ett helt riktigt beslut. Norwegian har haft en enda funktion i Sverige, att hålla priserna nere. Det är inte samhällsviktigt.
Att som SAS upprätthålla trafiken på ett dussin inrikeslinjer, och sju viktiga utrikeslinjer även i dessa kristider visar att SAS är samhällsviktiga.
Norwegian har visat på raka motsatsen. Därför blir de med rätta utan stöd.
Hoppas Ryanairs svenska verksamhet får någon miljard också.
På tiden att Sverige får ett eget flygbolag!
Låter helt absurt faktiskt att Svenska skattebetalare skulle ge stöd till utländska bolag som bara har en liten del av sin trafik i Sverige. 14 plan så vi pratar om mindre än 10% av Norwegians verksamhet.
Redaktionen kanske ska tillägga att norska regeringen även kompenserar SAS med 1.5 miljarder i Norge, detta trots att huvudkontoret inte ligger i Norge eller att SAS på någotvis är ett renodlat norskt bolag. Att skulle handla om en kompensation får ses som redaktionens antagande.
Det luktar dock lobbyism och särintressen när villkoren för stödet i Sverige plötsligt ändrades till en aktörs stora favör vilket mycket vaksamt uppmärksammats av Flygtorget.
Det är likabehandling, alla som har huvudkontor i Sverige omfattas
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten