Featured article image

Regeringen ökar stödet till regionala flygplatser – 528 miljoner om året från 2026

Publicerad den 2025-09-14 10:53av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-09-14 12:06
Kommentarer
De svenska regionala flygplatserna har länge brottats med stora underskott. Nu vill regeringen nästan fördubbla det statliga stödet och skjuta till 318 miljoner kronor extra från 2026. Totalt landar stödet på 528 miljoner kronor – en fyrdubbling sedan 2022. Det är så klart positivt att regeringen vill satsa på de 33 svenska regionala flygplatserna. I verkligheten innebär det ett minskat driftunderskott, i alla fall om man lyssnar på Svenska regionala flygplatser som i sin prognos menar att årets underskott kommer stiga till över 800 miljoner kr.

När infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) presenterade budgetnyheten betonade han att stödet inte bara handlar om ekonomi:
– Det är viktigt för att hela Sverige ska fungera men också ur beredskapssynpunkt, säger han till SVT.

Regionala flygplatser – en pulsåder för hela landet

Det handlar om 33 kommun- och regionägda flygplatser som fungerar som noder i det svenska inrikesflyget. Flygplatserna är avgörande för näringslivet, för totalförsvaret och för människor som bor långt från storstädernas statliga flygplatser. Ändå visar siffrorna på en tuff verklighet: underskotten väntas 2025 landa på över 800 miljoner kronor, enligt Svenska regionala flygplatser (SRF).

Peter Larsson, vd för SRF, konstaterar i ett uttalande att situationen är särskilt kritisk för de minsta flygplatserna:
– Underskotten är som störst hos de som är minst. Där är flygförbindelser helt avgörande för tillgänglighet, för näringsliv och för utveckling.

En nödvändig förstärkning

Sedan 2022 har stödet höjts från 103 miljoner till nu föreslagna 528 miljoner kronor – en ökning på över 400 procent. Staten kan därmed täcka upp till 75 procent av flygplatsernas driftunderskott.

För många kommuner kan detta bli skillnaden mellan att kunna driva flygplatsen vidare eller tvingas stänga ner. Samtidigt innebär det en signal från regeringen om att flyget fortfarande ses som en central del av Sveriges infrastruktur.

Långsam återhämtning

En bidragande orsak till de stora förlusterna är att det svenska inrikesflyget ännu inte hämtat sig efter pandemin, menar Peter Larsson. Passagerarantalet har minskat med 39 procent sedan 2019 – betydligt mer än i våra grannländer.

Det här är ett bekymmer för de mindre linjerna, där flygbolag har svårt att få lönsamhet med små flygplanstyper. Samtidigt betyder det att just de flygplatser som är viktigast för regional utveckling blir hårdast drabbade.

Avslutande reflektion

Det är lätt att stirra sig blind på kostnader och underskott. Men de regionala flygplatserna är mer än siffror i ett bokslut – de är livlinor för landsbygd, näringsliv och beredskap. När flyget dessutom står inför en grön omställning kan dessa flygplatser bli testbäddar för elflyg, SAF och nya mobilitetslösningar. Att staten nu visar att man vill värna infrastrukturen är därför ett viktigt steg för framtiden – inte bara för flyget, utan för hela Sverige.

Fakta: Regionala flygplatser i Sverige
Antal: 33 flygplatser
Samlat underskott 2023: ca 700 miljoner kronor
Prognos 2024: över 800 miljoner kronor i underskott
Nuvarande statligt stöd: 210 miljoner kronor per år
Föreslagen höjning 2026: +318 miljoner kronor
Totalt stöd från 2026: 528 miljoner kronor per år
Ökning sedan 2022: +425 miljoner kronor (+400 %)
Källa: Svenska regionala flygplatser (SRF), Regeringen, SVT

STATLIGT STÖD TILL REGIONALA FLYGPLATSER

Stödet infördes 1999 och låg då på 115 miljoner kronor. Sedan minskade stödet successivt till att under många år ligga på 103 miljoner kronor. Under den här mandatperioden ser det ut så här:

2022 – 103 miljoner kronor

2023 – 103 miljoner kronor

2024 – 210 miljoner kronor

2025 – 210 miljoner kronor

2026 – förslag på höjning till 528 miljoner kronor

Källa: Regeringen

Skriv en kommentar

Kommentarer

Arne
2025-09-14 11:56

Det blir ofta förvirring kring antalet flygplatser. Antalet instrumentflygplatser är 44 varav 10 ägs av Swedavia och tre av försvaret; dessa saknar trafik. 28 ägs av kommuner/regioner och tre är privata. Av dessa 31 saknar Eskilstuna och Ljungbyhed trafik. Återstår 29 med trafik, det är dessa som går back med något över 800 mkr. Skavsta, Sälen, Västerås och Ängelholm-Helsingborg fick dock inte något stöd 2024 men borde få det 2025.

Johnny
2025-09-14 11:46

Bra gjort, regeringen!
Inrikes flyget är livsviktigt för svenskt näringsliv.
Tåget kan inte på något sätt ersätta inrikesflyget.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500