Regionalflyg oroas av nya regler och kostnader

Publicerad den 17 november 2004
Kommentarer

Regionalflyget har svårigheter att leva med de allt fler kostnadsdrivande regler och administrativa system som EU beslutar om och som införs i Sverige. Nästa år höjs kostnaderna genom att nya regler för kompensation vid förseningar m m införs. Jan Palmér (bilden) som är styrelseledamot i European Regions Airlines (ERA)och till vardags koncernchef i Skyways är oroad över utvecklingen. Han framträder på Flyg med Framtid den 24 november och skräder inte orden.

-Vad hade hänt om inte våra organisationer starkt ifrågasatt alla de nya påfund som kommer från Bryssel? Det hade då - om möjligt - varit ännu värre. Vi trodde på ett samarbete och tillstyrkte en Europeiska luftfartsmyndighet EASA. Men nu växer myndigheten även i Sverige och vi och våra passagerare får i många fall betala dubbelt!

ERA och Palmér menar att EU inte gör samma konsekvensanalys av nya regler som de mer erfarna myndigheterna ICAO och ECAC. –Man inför nya regler utan att värdera effekterna på det regionala flygtransportsystemet. Risken är att många företag slås ut och flyglinjer läggs ner vilket innebär stora kostnader för samhället.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten