Regionalflyget i strejk
Publicerad den 26 maj 2010Piloterna i det bolag som Flysmåland använder har varslat om strejk Torsdag och Fredag den 27-28 Maj. Våra flygningar är inställda och vi försöker lösa kundernas resebehov på olika sätt.
Piloterna har i sitt varsel, också satt stopp för alternativa inhyrningar från andra bolag i Europa, vilket gör att vi inte kan hjälpa resenären att nå sitt mål på det sätt som vi vill göra. Det är naturligtvis ett sätt för piloterna att få högsta möjliga effekt av sin strejk skriver Flysmåland i ett pressmeddelande.
Parterna står så långt ifrån varandra att medlarna inte ens efter 4 dagars arbete kan lägga fram ett medlingsbud.
Kommentarer
SPF nekade oss detta och nu befinner vi oss i Strejk för något som vi inte känner igen i vårt företag..
Eftersom jag inte är medlem i SPF så kunde jag inte delta i den strejkomröstning som genomfördes innan avtalsförhandlingarna startades och Arbetsgivarnas bud var kända.
Jag deltog dock på ett möte med nästan alla mina pilotkollegor, ledningen och SPF den 20 februari.
Efter det mötet så skrev ca 90% av mina kollegor på en begäran till SPF om att vi skulle få omförhandla vårt bolagsavtal och slippa dela avtal med Avia/Golden/Avitrans i vars sällskap vi kände oss utanför..
Jobbar inga helger (om jag inte frivilligt anmäler mig till nån charter, mot extra ersättning förstås), flyger fm. eller em. dvs ca 400 flygtimmar/år och ca 33 arbetstimmar/vecka. Alltid sommarsemester/lediga storhelger. Fick min utbildning på Jetstreamen betald av företaget mot att jag stannade i företaget 18 månader, är numera fri från den bonden.
Eftersom jag blev uppgraderad relativt fort så tjänar jag ca 35.000 kr/månad.
Känner mig inte missnöjd eller utnyttjad…..
Bra skrivet Korvgubben. Jag tror att det är dax för Avias piloter att förstå hur världen utan för Sundbyberg fungerar!.
Försäljningsbolag ska uttala sig om det som de förstår!
Försäljningsbolag säljer biljetter precis som korbgubben säljer korv. Det är inte fel på korven, det är tillverkarren som inte bryr sig om vad korven innehåller i morgon, man vill ha en billigare råvara på bekostnad av smak och hälsa.
När korven börjar smaka illa och när folk blir sjuka vill ingen köpa korv av korvgubben heller!
Som flygbolagsanställd markpersonal har jag länge förundrats över detta eviga daltande med piloter och kabinanställda.
Om ni inte gillar era hämska arbetsförhållande, byt jobb.
Ni kan ju alltid komman ned till oss på marken som vet hur det är att JOBBA när askan blåser in, snöoväder försenar flighter i flera timmar med arga passagerare
Den flygande arbetskåren är egotrippade latmaskar som sitter och hoppas på en försening hit och dit för en extra kompdag, eller att poängen skall gå ut.
Men vem kan ta vad som kommer från den klanen på allvar? Koncernen som betalar värdinnorna sämre än McDonalds.
är en marionett som säger det han blir tillsagd att säga. Ingen som har alla hästar hemma kan kalla detta för lyxstrejk.
Om en trygg anställning är ett lyx problem är Ola Mattsson (Gotlandsflyg) ute på väldigt hal is.
att man flyger för ett norskt flygbolag som börjar på W. Där tar man hand om piloterna på allra bästa sätt. Svenskt inrikesflyg är så jävla genomruttet.
Fina inlägg av alla som känner sig påhoppade av piloterna som försöker kämpa för sin och många andras rätt till ett tryggt liv även i framtiden. Tänk lite mer långsiktigt tack. De här piloterna riskerar sina egna jobb för att yrket inte ska bli KATASTROFALT KASST. Flygsäkerhet kanske inte är ett så viktigt ämne ändå. Det finns samband mellan flygsäkerhet och hur man mår.
Alla som inte tycker att man skall följa regler och avtal,berätta för oss yrkespiloter vad ni tycker är en rimlig löneutveckling,arbetstid,anställningsförhållande.
Läs gärna också haveriutredningar
från runt om i världen för att försöka förstå vikten av att flygande personal måste ha vissa förusättningar för att kunna uppfylla sin del av säkerhetskonseptet.
Arbetsförhållanden som skapar mental och fysisk stress bör absolut undvikas inom transportbranchen och särskilt inom flyget.
Om flygbolagsägarna inte kan skapa en trygg och sund arbetsmiljö för sina anställda är det lika bra att bolagen med ägarna kommer bort från branchen, innan ett haveri med döda passagerare är ett faktum.
Det är även beklagligt att vår luftfartsmyndighet inte agerar innan det är för sent.
Säkerhets tänkandet måste i alla fall vara Prioritet nr 1
Det är kanske därför du tjänar dubbelt så mycket som jag (ett litet tag till)? Men så fort man kritiserar SPF-maffian så skall man uppenbarligen köra upp sina åsikter, du argumenterar verkligen bra för din sak…
Den enda yrkeskategori som är mera överbetalda och bortkämda än piloter är möjligen läkare. Det enda den här strejken leder till är kundmissmöje och ekonomisk katastrof för de utsatta flygbolagen. Om nu pilotfacket vill strejka, varför då inte ta ut tex SAS och Malmö Aviation i stället för att som nu slå på de som redan ligger. Kanska dax att ta död på myten om de odödliga piloterna och tala om vad dessa bussförare verkligen gör.
Du Administratör. Vad tror du piloterna gör då, jobbar inte de på ditt bolag också. Är de inte de som drar i kulorna genom att ständigt vara borta från sina familjer. Vad skulle du tycka att få din lön beskuren med 30%, tvångsförfyttad var tredje månad till ny bas, tvingas skaffa dubbelboende, inte kunna pendla till familjen eftersom du har för få lediga dagar? Jag kan göra listan lång. Stick upp det där snacket någonstans där solen inte lyser eller gå och flyg själv.
Vad tror ni en strejk går ut på egentligen?
Meningen med strejken är ju att det ska kännas i plånboken för bolagen, så dom inte kan behandla sina anställda som slavar?!
Om dom konkar ja hopp, var någon annan som skrev innan… Självsanering!
Jag kräks på SPF och piloterna som tycker att alla trampar på dem när det egentligen är de som trampar på sina icke pilot kollegor genom att man äventyrar våra jobb. och det gör man bara för att Avia piloterna inte tycker om den fd Vd:n på Skyways. Inte kan ni väl tro att någon annan än ni själva tycker synd om er?
Av det jag läser så är väldigt många piloter fortfarande beredd att sälja sin egen mamma och betala för att jobba!
Hoppas ni blir arbetslösa för ni förstör för så många..!!
All heder åt de piloter som vågar stå på sig för rättvisa arbetsvillkor! För att inte glömma SPF, fortsätt i den här riktningen!
Sluta gnäll om att ni rädda om era jobb!
Deras ideella “uppoffringar” är inget mot de uppoffringar vi som faktiskt jobbar i bolagen kommer att tvingas göra när bolagen går omkull. Det här är så huvudlöst att man vill gråta, precis som ditt inlägg….
Även jag vill rikta ETT STORT TACK till SPF:s förhandlingsgrupp för deras stora engagemang och uthållighet. Ett arbete som utförs ideellt och med stora personliga uppoffringar. Idag kan jag som pilot gå med rak rygg! Nu får det vara slut med trampandet på denna yrkesgrupp, vi är INTE längre andras spottkopp!
Har under en tid sett ett antal inlägg raderas av redaktionen då det skrivits nedlåtande påståenden om flygbolagsägare och ledning. Men här är det rena pajkastningen av ett par individer mot förtroendevalda som genom omröstning fått 99,9 % stöd från sina medlemmar. Måste vara någon pilot/arbetsgivare som skrivit tjänstemannaavtal för att sko sig själv på sina kollegors olycka. Förhandlingsgruppen ska känna sig hedrad för det ideella arbete de utför.
Måste också passa på att gratulera alla som jobbar på dessa bolag,
Var ska ni jobba efter sommaren när ert nuvarande jobb inte finns kvar då bolaget gått i konkurs?
Bolagens ekonomi är redan illa efter vulkanstoppet och nu ska ni strejka, personerna som föreslog det skulle man vilja fråga hur de tänkte.
Men hoppas ni är glada att resenärer går till andra bolag som SAS och Norwegian istället för att flyga med lokala aktörer.`
BRA JOBBAT!!
Jag röstade för (annars vet man ju hur det blir med hot och baktaleri). Kanske trodde jag också att ni på allvar ville försöka förhandla. Jag trodde inte att ni tänkte köra bolaget överstyr. Eller att det här skulle ta så tydliga former av en personlig vendetta. Men nu vet jag bättre och därför är jag orolig, är det så konstigt?
Jag kan ta på mig att vara den dinosaurien när kometen kommer som inte har jobbat med kassa vilkor eller betalt för att jobba och sedan byta bransch med gott samvete utan skulder….
Av samtliga röstberättigade i Avias pilotkår var det bara en som inte gav föreningen rätt att använda strejkvapnet, SPF har en förkrossande majoritet som stöder strejken. Antingen har denna person varit väldigt aktiv här bland kommentarerna eller är det kanske så att det är andra individer som utger sig för att vara piloter, vad tror Ni?? Antagligen någon som har för mycket ledig tid, skulle gissa någon av flyarbetgivarens värdelösa målvakter.
Jag trodde TD var en av många i förhandlingsgruppen? Har inte RS och LP och UM och FU och SE och KvS något att förlora??
Man kan utläsa att fler av de som är negativa och tror att förhandlingsgruppen arbetar i egen sak är piloter. De tänker väldigt egoistiskt.
;-(
Är TD som förhandlar för min räkning redan pensionär? Nu blir jag riktigt orolig. Vad har han att förlora?
Och hur tror du att villkoren i ett nytt bolag kommer att se ut? Det kommer att vara mycket, mycket sämre än vad arbetsgivarnas förslag är i den här förhandlingen. Thomas, Roland och Påhlsson gör oss den största björntjänsten i den svenska fackföreningshistorien, men stå du som en dinosurie när kometen kommer…..
Bra att ni sätter ner foten! Det är nog mer lönsamt att vara arbetslös än att gå dit flyget är på väg i dagens läge så att piloterna får betala för att jobba. Det kommer alltid nya bolag om dom här inte kan bjuda till och klara sig ur detta..
Är det någon som verkligen sett vad arbetsgivarna föreslår? Jag tror inte det för jag har i alla fall inte träffat eller pratat med någon som fått den informationen. Men eftersom Dahlby, Siegmeyer och Paulsson säger att det är något som vi inte kan gå med på så måste det vara så. Den trion kan inte ha fel. Särskilt som dom har uppbackning av SAS-piloter som inte vill göra några sympatiåtgärder eftersom dom är livrädda för att något ska störa nyemissionen. Vilket skulle äventyra deras jobb.
Klart att vi alla är oroliga över våra flygjobb, men nån gång måste vi ju få sätta ner foten och säga nej, och det gör vi nu genom strejken.
Jag förstår inte att man kan acceptera och ge med sig och få de katastrofalt dåliga vilkoren som flygarbetsgivarna vill ha igenom, bara för att ha jobbet kvar. Snart vill de väll även att vi skall betala för att få jobba, mer än bara betala vår rating. Går bolagen i kånken så dyker det upp nya, så stå på er kollegor, det kommer en framtid!
Och var är vi idag, vid vägs ände? Jag konstaterar att en personlig vendetta nu riskerar att kosta oss alla jobbet. Och du kanske får leva med att alla piloter inte tycker som du och att vi kanske ser att det kanske behövs mer vidsynta diskussioner i en bransch där alla förlorar pengar. Men du är väl pensionär som TD och har ditt på det torra…..
otroligt fegt och ynkligt, hur många tror du har kämpat för att nå dit vi är idag. Men du springer gärna runt på risfältet för att ha ett jobb. Du är nog en bra kollega du?
Det är lugnt, Thomas D. som förhandlar åt dig är pensionär och har sitt på det torra, han har nog inget emot några bondeoffer för att komma åt ES (under förevändning av “viktiga principfrågor”). Det finns nog en risk att vi alla står arbetslösa men det är det ju såklart värt för att TD och RS skall få köra den här saken i botten. Vi syns vid burkpantarmaskinen i snabbköpet…..
Det måste vara samma fem personer som skriver alla positiva inlägg på den här sidan. De flesta piloter på de involverade bolagen är djupt oroliga för sina jobb, med först kris, sedan askmoln och slutligen strejk. Om bolagen inte klarar det här så står jag utan jobb. Jag hade gladeligen tagit försämrade villkor framför att bli arbetslös…..
Jag har länge trott att piloter glider runt på en räkmacka och bara är giriga. Efter att jag lärt känna en pilot har jag fått anledning att ändra min åsikt 180 grader! Stå på er, jag är glad att dessa piloter tar sitt ansvar för flygsäkerheten! Vem vill åka med en trött och stressad pilot.. Det många glömmer är att det är våra (resenärernas) liv det ytterst handlar om. Betalar gärna 100-200kr mer för en biljett!
Ska inte vulkanaskan varit illa nog ekonomiskt för flygföretagen?? Nu detta!!
Jag har läst en del pressreleaser men dessa är så skruvade så det går inte att göra något av dem.
Det blir inte trovärdigt,
försöka blanda in askan och skylla på att piloterna inte är medgörliga, bättre kan ni kära företagsledare.
Nedan är kommenatar till Sverigeflygs pressrelease.
Mycket blev det men jag hoppas att det ska gå bra ändå! Klaga på mynewsdesk att inlägg måste godkännas av pressreleasören. 😉
Kul skrivet! ?
Osis för Sverigeflyg att man hyr in tre av de fyra flygbolag som strejkar imorgon och på fredag. Att sedan påstå att piloterna inte vill förhandla visar bara att man ifrån Sverigeflygshåll bara gissar sig fram. Att varslet i själva verket var en sista utväg ifrån pilothåll att få arbetsgivarna till förhandlingsbordet vill man nog inte förmedla till allmänheten.
Ett av de få påståenden i releasen som stämmer är just det att medlarna lagt hatten på hyllan då man inte klarar av att medla då arbetsgivare och arbetstagare står långt ifrån varandra. Det man inte talar om (igen) är att avtalsförslaget ifrån piloterna är nästan det samma som man har idag till skillnad från det avtalsförslag som arbetsgivaren lagt som bättre hade passat på svensk arbetsmarknad i början av 1900-talet.
Avia, direktflyg och Avitrans är ju nära släkt. Golden Air är ju lite mer intressant.
Men skeppsredarna känner antagligen varandra ganska bra.
Att påstå att piloternas krav kraftigt kommer att höja kostnaderna för de flygturer som ”flygbolaget” Sverigeflyg köper in beror ju enbart på att en överoptimistisk ägare av ett riktigt flygbolag, Erik Salén via Lars-Åke Bertilsson, för ett år sedan trodde att man skulle lyckas säga upp alla piloter i företaget för att sedan återanställa samma piloter som egna företagare (i strid mot svensk skattelagsstiftning) till 50 % av lönen.
Man avgav då ett löfte till Sverigeflyg att man skulle kunna hyra ut sig till Sverigeflyg 40 % billigare. När Skatteverkets beslut tillkännagavs blev det plötsligt piloternas fel att man inte kunde hyras ut så billigt.
Författaren till pressreleasen nämner även något om strejk och askmoln men jag förstår inte vad denne menar med det stycket.
Den huvudsakliga fråga som nämns är bl.a. hur man ska gå till väga när inhyrd personal används och där är Avias ledning den största boven men övriga bolags ledningar står bakom förslaget. Avia ville sparka alla piloter och hyra in dem igen via bemanningsföretag så länge det passar. Byter Avia så småningom flygplanstyp vill man kunna hyra in nya, eller samma, piloter med rätt utbildning för den nya typen.
En kostnad på mellan 250 – 300 tusen kronor som man vill att den överbetalda (ingångslön 21 053 kronor med utbildningskostnad på 800 – 1000 kkr) piloten själv ska stå för. Det man inte heller nämner är att arbetsgivaren vill att piloterna, som kan arbeta treskift inom samma arbetsperiod om 5 dagar samt även helg, ska arbeta 47,5 timmar i veckan med 8 lediga dagar i månaden.
Jag känner inte till några andra skiftesarbetare som arbetar under alla tre skiften under en arbetsperiod upp till 47,5 timmar och sedan är ledig t.ex. en onsdag och torsdag!
Att påstå att ”övriga arbetsmarknader” (?) har klarat att lösa sina konflikter utan att använda strejkvapnet visar att man vill ge en förvrängd bild av verkligheten och hoppas att läsarna har kort minne.
Någon som redan har strejkat är Pappers och andra som varslat om konfliktsåtgärder är bl.a. HRF, Fastighets- (LO) och Elektrikerna för att nämna några. Det finns fler, och några av de nämnda förbunden varslade och utförde andra åtgärder som t.ex. övertidsblockad osv.
Till sist i pressreleasen drar man på ordentligt för att påvisa att ALLT är Aviapiloternas fel, vilket naturligtvis inte heller stämmer.
Jag vet inte vilka ”Flera av pilotorganisationerna” är eftersom det inte finns andra organisationer än SPF, Svensk Pilotförening. Det ”krig” som det pratas om har uppkommit endast på grund av att dessa fyra arbetsgivare för Direktflyg, Avia express, Golden Air och Avitrans gått samman för att dumpa regionalflygpiloternas löner och kringå den rätt dessa piloter har enligt bl.a. LAS och MBL. Tråkigt är också att se att man inte skriver något om att
Så här skriver Sverigeflyg. Det går bara att kommentera efter att de godkänt inlägget… ?
Stå på er piloter!
Hoppas alla resenärer får reda på vilka skambud era arbetsgivare kommer med!
Strejken är bra för oss resande på sikt. Just nu när flyget är inställt känns det surt men förhoppningsvis får inte arbetsgivarna igenom sina slavupplägg = Ökad/bibehållen flygsäkerhet
Stå på er. Detta handlar om “do or die” för en hel yrkeskår. Bolagen som drabbas av strejken drivs av ledningspersoner som har en mycket märklig affärsetik
Vad blir det för väder på torsdag och fredag, tänkte åka och bada med familjen. Det var länge sedan.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten