Reklamkrig mellan Kastrup och Sturup
Publicerad den 15 december 2006I år räknar man med att den siffran kommer att överträffas rejält. Främst är det de olika lågprisflygen som attraherar sydsvenskarna.
Under de tre första kvartalen i år var det totalt 2.1 miljoner som reste med lågprisflyg från Kastrup vilket är drygt tretton procent av det totala antalet resenärer (motsvarande period föregående år var siffran tio procent).
Kastrup är nu i färd med en stor reklamkampanj riktad mot södra Sverige; tyngdpunkten ligger på det stora utbudet av lågpris som flygplatsen har.
Man har öppnat en websida (www.kastrup.nu) som riktar sig mot sydsvenskarna och fokuserar på de låga biljettpriser som finns att tillgå till en stor mängd destinationer.
Men Kastrups kampanj får moteld av både Sturup (bilden th) och Ryanair, som i olika reklam- aktiviteter på den danska marknaden skall visa hur mycket billigare och bekvämare det är att resa från Sturup än Kastrup.
Ryanair, som inte flyger på Kastrup, har som mål att andelen danska resenärer med bolaget från Sturup skall öka från nuvarande tjugo procent till femtio procent de närmaste åren.
Bilden: Jul på Kastrup
Man framhåller bl a att köerna både till incheckning och säkerhetskontroll är korta på Sturup. (Ryanair flyger på tre danska destinationer på Jylland: Esbjerg, Aarhus och Billund).
Ledningen för Sturup säger i en prognos att man år 2010 räknar med att ha minst 1.2 miljoner danska resenärer.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten