Rekordstora miljöböter till Norwegian

Publicerad den 19 december 2022
Kommentarer
Böter på 400 miljoner och kanske ytterligare 300 miljoner. Norwegian riskerar rekordböter för att inte ha levererat så kallade miljökvoter för 2020. Nu hamnar processen i domstol.
Den norska regeringen meddelade nyligen att skatten på flygresor höjs, av allt att döma en ren fiskal skatt som alltså inte går tillbaka i arbetet på att göra flygbranschen mer hållbar. I Norge finns sedan tidigare också så kallade klimatkvoter för CO2-utsläpp som flygbolagen ska betala. Varje kvot kostar 800 norska kronor och Miljödirektoratet i Norge kräver nu Norwegian på närmare 400 miljoner i böter för att flygbolaget inte betalat kvoter in för flygningarna under 2020. Då flög Norwegian upp ett kvotpliktigt utsläpp på 387 857 ton CO2 men betalade bara in för motsvarande 15 039 kvoter. Miljödirektoratet har därför utfärdat böter på närmare 440 miljoner i svenska kronor. Dessutom ska Norwegian betala in mellanskillnaden som uppstod 2020 på drygt 300 miljoner, alltså en sammanlagd kostnad på trekvarts miljard.
Det norska flygbolaget å sin sida hävdar att man då, år 2020, genomgick den rekonstruktion som räddade från en konkurs. I den rekonstruktionen friade både de norska och irländska myndigheterna Norwegian från att betala för kvoterna, allt för att garantera att rekonstruktionen skulle bli framgångsrik. Frågan har därför överklagats till klimat- och miljödepartementet i Norge men de ger flygbolaget kalla handen, böter och avgifter ska betalas för att rensa upp i tidigare gjorda föroreningar, menar Espen Barth Eide, klimat- och miljöminister i Norge.
– Att Norwegian Air Shuttle genomgick rekonstruktion år 2020 och 2021 fritar dem inte från den här plikten, säger han i ett pressmeddelande som dn.no rapportera om. 
Norwegian å sin sida har godtagit kravet på att betala mellanskillnaden på 300 miljoner men bestrider böterna, som alltså är högre än de icke betalade kvoterna. Hela frågan kommer nu att avgöra rättsligt.
– Vi ser fram mot ett städat och ordentligt avslut på det här problemet i rätten, säger Norwegians vd Geir Karlsen i ett pressmeddelande.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gullans kompis
2022-12-21 00:50

Men har det inte försvunnit i konkursen som de andra 48 miljarderna? Så tråkigt tycker jag att vi måste betala för något. Nu när vi äntligen går med vinst.

Op
2022-12-20 11:02

Kan betala tillbaka det de är skyldiga svenska staten först. Helt orimligt att kunna köpa flygplan o expandera när man är skyldig miljarder. Tänk om en privatperson kunnat göra det…

GM
2022-12-20 06:27

Du mener de skal gjøre som SAS og la staten betale?

Nina
2022-12-19 15:09

Toppen så glad ett de får betala för miljön. Tack

Linkan
2022-12-19 13:56

Sv Anarkist!
Kommersiellt flyg är ett av det mest subventionerade transportsystemen vi har i världen!
Ingen skatt på flygbränsle för kommersiell trafik.

Privat och firmaflyg straffades av en borgerlig regering.

Det var regeringen Reinfeldt som införde skatt på flygbränsle avseende privat och firmaflyg. OBS! Ett borgerligt beslut.

Privata flygbranschen i Sverige straffades av en borgerlig regering.

En som råkat ut för de borgerligas skatteiver!

Anarkist
2022-12-19 12:31

som självgoda sosse regeringar runt om i Europa gör allt för att ” straffa” flygbranschen. Det är inte proportionellt med flygets miljöpåverkan.
Vi kommer helt säkert se att EU, pådriven av tyska sosar och miljöpartister vill se till att straffa flyget så mycket det bara går.
Samtidigt med att man återstartar fleroch fler kol kraftverk i Europa,
EU blir mer och mer en kapitalistisk ” Sovjet union”
ps. Jag vet att Norge inte är med i EU.

ABC
2022-12-19 11:37

Men fy vilken hemsk tanke, Norwegian ska betala något! Kan de inte be någon annan att betala såsom de alltid har gjort?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten