Richard Branson: “Bryssel Virgin Territory”

Publicerad den 2 juli 2003
Kommentarer

Virgins ordförande Sir Richard Branson invigde på tisdagen under sedvanligt buller och bong, flygplatsens högsta byggnad som är avsedd för koncernens lågprisflygbolag Virgin Express. Med en rekordstor skylt på 19 gånger 12 meter klargjorde Branson att flygplatsen i Bryssel är Virgins territorium och att bolaget skall fortsätta att växa på Bryssel Airport.
-Jag är stolt över Virgin Express som är tillväxtmotorn för Bryssels flygplats, sade Branson vid en presskonferens på flygplatsen. - För närvarande flyger fler med Virgin Express än med något annat bolag, något som är bra för flygbolaget, för flygplatsen och dess affärer och för den belgiska ekonomin i allmänhet.

Virgins satsning i Bryssel är intressant ur många aspekter.

Under 2002 flög Virgin Express 2,7 miljoner passagerare. För närvarande opererar bolaget följande linjer från Bryssel: Aten, Barcelona, Bordeaux, Faro (Portugal), Lissabon, Geneve, London, Madrid, Malaga, Milano, Nice, Palma de Mallorca, Rom samt Köpenhamn, Göteborg och Stockholm. De tre senare sker i samarbete med Malmö Aviation som flyger trafiken från Bromma och Landvetter och har försäljning i Skåne på linjen från Köpenhamn.


Virgins satsning i Bryssel är intressant ur många aspekter. Hur klarar Sabenas efterföljare SN Brussels Airlines att utveckla ett lönsamt europanät när priserna pressas av Virgin Express? Cirka tio nya stater kommer in i EU i maj 2004, och då förväntas Brysseltrafiken växa kraftigt till huvudstäder som Warszawa, Prag, Budapest med flera. Hur kommer bolag som polska LOT, tjeckiska CSA och ungerska Malev att klara konkurrensen när de inte får ta emot statstöd ?
Och när kommer Virgin Express att starta trafik Bryssel – Oslo och Bryssel – Helsingfors själva eller med en partner – och i så fall vilken? Sist men inte minst är frågan när Virgin Atlantic sätter igång med flygningar Bryssel – USA?


Svaren på frågorna kommer sannolikt att utkristalliseras inom ett år. Blir Virgin lika framgångsrikt som man varit med Virgin Blue i Australien så blir det inte lätt för SN Bryssels Airlines och den belgiska huvudstadens flygplats Bryssel Airport kan då bli jungfrulig mark för Bransons Virgin att bygga ett stort Europanav vid sidan av Heathrow, Paris CDG, Frankfurt och Amsterdam.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten