Rikstrafikens GD svarar på kritik i krönika
Publicerad den 16 januari 2003Rosén avfärdar Rikstrafikens roll och kompetens med svepande formuleringar som skulle anstå en stå-upp-komiker. Han påstår att Rikstrafiken vill bygga “snabbtåg från Öresund till Oskarshamn …” (vilket långt tåg!) och att Rikstrafiken misslyckats med trafiken på Västkustbanan. Vad gäller Västkustbanan gick Rikstrafiken in och räddade trafiken tillsammans med SJ efter att den upphandlade operatören misslyckats och regeringen stoppat vidare upphandling av trafiken. Rikstrafiken har lovordats för insatsen i detta sammanhang, från såväl resenärer som departement.
Rikstrafiken är tre år gammal som myndighet och regeringen kommer att utvärdera verksamheten. Vi arbetar för att samordna och utveckla främst den interregionala kollektivtrafiken och till den hör naturligtvis flyget i vårt avlånga land. När trafiken inte kan drivas på företagsekonomiska grunder upphandlar vi den efter analys av vad ett rimligt trafikutbud bör vara på olika sträckor. När myndigheten startade fick vi med oss i boet avtalad trafik främst på järnväg och Gotlandstrafiken. Dessutom fick vi med oss de så kallade länsjärnvägsersättningarna. Dessa är nu så gott som avslutade och medlen har i stället slussats in i flygtrafikupphandlingar, busstrafikupphandlingar (tillsammans med länstrafikbolagen) och nya angelägna interregionala tågtrafikupphandlingar. Jag hävdar därmed att Rikstrafiken har medverkat till ett efter hand allt bättre interregionalt trafikutbud i hela landet. I våra upphandlingar har bland annat tre nya moderna tågtyper introducerats, nya snabbfärjor kommer inom kort i Gotlandstrafiken och moderna och mycket tillgängliga bussar går nu i tvåtimmarstrafik längs Norrlandskusten. I stället för att pytsa ut ersättningar enligt en gammal schablon till länstrafikbolagen har vi tillsammans med dem skruvat ihop en allt bättre interregional trafik, något som efterfrågas av allt fler resenärer.
Upphandling av flygtrafik i stor skala är en ny företeelse i Sverige; I Norge har man erfarenhet av tio års flygtrafikupphandlingar enligt gällande EES-förordning. Där vet man att det är svårt för nya, mindre flygbolag att arbeta sig in på marknaden och har många erfarenheter som även vi kan lära av. Ett av tre flygbolag, Danish Air Transport, har dragit sig ur avtalet med Rikstrafiken. Det är en kombination av bristande resurser och kompetens parat med ett dåligt mottagande på marknaden som gjort att DAT kroknade bara efter tre månader. Dessvärre är detta något som kan inträffa. Rikstrafiken arbetar nu intensivt tillsammans med Luftfartsverket och flygplatskommunerna för att lösa de problem som uppstått.
Utan att gå i alltför djup debatt med Rosén om hans trafikpolitiska slängar vill jag avslutningsvis ge honom rätt i en sak. Det behövs satsningar på järnväg där det finns ett stort och naturligt resandebehov som i det område runt Stockholm-Arlanda-Uppsala där en omfattande pendling nu utsträcker sig från Linköping i söder till Gävle i norr. Flyg är i stort sett uteslutet inom området och busstrafiken får stångas med alltför många bilar på vägarna. Återstår en satsning på ett tillförlitligt, tillgängligt och snabbt persontågsystem med perfekt knytning till inte minst Arlanda genom dess tre järnvägsstationer. Rikstrafiken kommer under våren att redovisa förslag till sådan trafikering, som dessutom avses minska statens subventionsgrad.
Kjell Dahlström
Generaldirektör Rikstrafiken
Harald Rosén kommentar: Det är upplyftande – men även skräckinjagande – att Rikstrafikens GD inte på något sätt tar till sig kritik. Upphandlingarna har inte blivit bra, det är nästan alla överens om. Men debatten lär väl fortsätta nu när upphandlingen som gick till DAT får göras om och hoppet står till att man lär sig av misstagen.
Red anm: Rikstrafikens inlägg är publicerat på insändarsidan och där kan debatten fortsätta redan nu.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten