Ryanair byter till större och dyrare flygplatser

Publicerad den 4 december 2013
Kommentarer
Ryanair har byggt verksamheten på att flyga till de mindre regionala flygplatserna. Men nu byter flygbolaget strategi och satsar på de stora välkända flygplatserna. Först ut är Bryssel och Rom. Men Kastrup fick avslag i år igen.
Ryanair

Ryanair arbetar vidare på att snygga till både rykte och flygverksamhet. Ut med Michael O’Leary, in med mer putsade frontfigurer, dessutom ska det i fortsättningen bli tillåtet att ta med två handbagage ombord. Utan några extra kostnader.

Det är en del i arbetet på att locka till sig fler affärsresenärer, något som ärkerivalen Easyjet till viss del lyckats med. Det irländska flygbolaget hävdar dock att cirka 22 procent av passagerarna reser i affärer, vilket motsvarar cirka 17,5 miljoner passagerare årligen. Men för att locka än fler affärsresenärer duger det inte med att flyga till flygplatser långt utanför stadskärnorna med långa och ibland dåliga marktransporter som följd. För flygbolagets del har det varit en del i den ekonomiska strategin, små flygplatser är i allmänhet svagare förhandlingspartners och villigare att sänka avgifterna inför möjligheten att få en egen utrikeslinje. Att Ryanair ändå kallar landbygdsflygplatserna för samma namn som den storstad som skymtar i fjärran, har semesterpassagerarna lärt sig leva med, men intresserar knappast de som reser i tjänsten.

Det ändras nu när bolaget satsar på att trafikera några av de ”riktiga” flygplatserna ute i Europa. Först ut är Belgien. Där tog Ryanair en gång sina första stora steg i expansionen genom att 1997 börja flyga till och lägga en bas på Charleroi, en mindre flygplats drygt fem mil utanför Bryssel. Den trafiken fortsätter men kompletteras med linjer också till Zaventem, Belgiens internationella flygplats belägen dryga milen från Bryssel. I dagarna blev det också klart med trafik från Fiumicino i Rom och som även är Italiens största flygplats. De stora internationella flygplatserna i Prag och Lissabon verkar också stå på tur.

Den tydliga omsvängningen vad gäller flygplatsstrategi har Michael O’Leary förklarat med att det finns ett större intresse från de stora flygplatserna att idag diskutera priser med Ryanair, men också det faktum att bolaget vill locka till sig nya grupper av resenärer.

I Sverige flyger Ryanair på nio regionala och en av de större flygplatserna, Malmö Airport och har tidigare avfärdat planer på Arlanda och Landvetter med att det är alldeles för dyrt. På en direkt fråga från Flygtorget om Ryanair varit i kontakt med Arlanda, meddelar flygplatsledningen att de inte kommenterar eventuella förhandlingar med olika flygbolag.

Kastrup har de senaste åren fått en intresseanmälning från Ryanair om olika linjer men den drogs, som vanligt tillbaka även i år, trots att flygplatsen har en särskild så kallad lågpristerminal, CPH GO.

Skriv en kommentar

Kommentarer

L
2013-12-05 20:20

Sturup

FAkta
2013-12-05 19:01

Alternativet till Malmö är knappast Skavsta utan Ängelholm eller Kristianstad. De båda senare är mindre än Malmö airport.

L
2013-12-05 15:25

Märklig mening i ingressen, “Men Kastrup fick avslag i år igen.”.

Vem är till för vem egentligen och vem är avsedd att serva vem?

Riktiga flygplatser
2013-12-05 07:21

Den här diskussionen uppkom eftersom det står fel i artikeln. Bryssel är ju inte först ut. På större spanska flygplatser har Ryanair flugit länge. Om artikeln varit riktig hade vi sluppit det här sidospåret!!

PeSo
2013-12-04 19:50

I Spanien flyger Ryanair normalt på de stora flygplatserna. De kompletterar det med mindre flygplatser som Reus och Girona i Katalonien.

Rätt tycks vara fel
2013-12-04 16:04

Ryan hade aldrig för avsikt att flyga på WAW. Men dock var de tvungna. Dock så blir Wizzen kvar på WAW.

I övrigt så tycker jag Era diskutioner håller låg nivå.

Fakta
2013-12-04 15:30

Malmö-Sturup är mindre passagerarmässigt än “Stockholm”-Skavsta, knappt 2 m gentemot 2,4 m.

J2TheK
2013-12-04 12:24

Ryanair har flugit till och från Barcelona El Prat (BCN) iaf sedan hösten 2010.

JE
2013-12-04 10:20

En av de större, Malmö? Nog för att jag kan ha gamla siffror men inte är väl Malmö så vansinnigt mycket större än vad Skavsta är om man ser till passagerarsiffror? Men det kanske krävs något annat för att räknas som stor och inte regional?

Lars Ras
2013-12-04 09:36

När vi flög till Barca, landade Ryan i Girona,

med 1 h transfer till staden,

den “riktiga” ligger nog närmare…

Vera
2013-12-04 09:24

Låt detta skitbolag hålla till på de små flygplatserna långt ut på landsbygden! Och till Warszawa flyger de till Modlin, de flög ett tag till Chopin, men detta pga att Modlin var stängt!

Bor i Polen
2013-12-04 09:24

Knappast, På Warszawa flyger Ryan faktiskt till Modlin och inte till Chopina.

Wizz flyger dock in till stan.

Barcelona??
2013-12-04 08:37

Hej!
Belgien är inte alls först ut!!!
Den här trenden har pågått länge. Barcelona, Warzawa, Budapest, Manchester, Madrid m.fl. där Ryanair flugit länge är väl ändå “riktiga” flygplatser, eller??

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten