Ryanair fortsätter att lägga ner linjer

Publicerad den 20 maj 2014
Kommentarer
Fler stora flygplatser och färre regionala flygplatser. Det är en trend när Ryanair fortsätter att stuva om i linjenätet. För första gången minskar också det sammanlagda antalet linjer i hela Europa.

Det är inte bara Sverige som drabbats när Ryanair fortsätter neddragningarna av antalet linjer i Europa. Faktum är att för första gången krymper hela linjenätet jämfört med året innan, sammanlagt 84 sträckor netto har försvunnit. Sammanlagt flyger bolaget 1 312 linjer i augusti i år, att jämföra med 1 396 i augusti förra året tack vare att det lagts ner 222 rutter medan det bara startats 138 nya rutter, det rapporterar sajten anna.aero.

Neddragningen av antalet linjer påverkar dock inte antalet stolar eftersom frekvenser på befintliga linjer samtidigt ökar, vilket gör att utbudet är i princip lika stort som förra året.

En tydlig trend är att de flygplatser som tappar linjer med Ryanair är de mindre, regionala flygplatserna som tidigare var en så tydlig del av bolagets strategi. Trots ett avstånd på tio mil har både Skavsta och Västerås annonserats som Stockholm i tidtabellen. Men i och med att Ryanair nu putsar på sin image och vill locka fler affärsresenärer, så har också trafiken till de stora flygplatserna ökat. Idag flyger Ryanair bland annat på huvudflygplatserna i Rom, Aten, Bryssel, Lissabon och Barcelona.

Det kan vara oroande nyheter för flygplatser som Ängelholm, Jönköping, Karlstad och Kalmar och särskilt Göteborg City och Skavsta. Enligt vissa medieuppgifter har Ryanair haft kontakt med Arlanda och i Köpenhamn ansöker bolaget regelmässigt om slottider som sedan lika regelmässigt avbokas.

Skavsta ligger också i topp bland de europeiska flygplatser som tappat både linjer och antal avgångar på kvarvarande linjer. Med 14 destinationer borta är det bara Girona (Barcelona)och Weeze (Bremen) som råkat mer illa ut. Argumentet för neddragningarna har varit att flygplansflottan har disponerats om, bland annat till Rom och Aten och att det skapat en brist på flygplan. Å andra sidan har Ryanair beställningar på cirka 175 nya Boeing 737-800 som ska levereras fram till 2018, något som kan öppna för ett återtåg till några av de regionala flygplatser som nu blivit av med det irländska bolaget. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

CC
2014-05-22 09:45

Eftersom SAS till viss del är statligt ägd har man ett ansvar att upprätthålla vissa linjer för infrastrukturen. Vore oerhört bökigt om linjer varje år lades ner fram å tillbaka. “Kung Ryan” har skapat varje konsuments dröm = billiga biljetter. Men det är någon annan som får betala priset för dem, glöm inte det. Har pratat med både CC och piloter som säger att förhållandena är smått slaviska …

Sture Allén
2014-05-21 12:18

“…skatteskallar…” ??

Lars Ras
2014-05-21 09:33

Där Ryan flyger där cashar de också hem, men inte via resenärens flygbiljett (den är ju så billig). Så visst är de duktiga, smarta och billigast – men inte enbart av egen kraft!

BR
LR

Skrotburk
2014-05-21 07:05

Om de nu är bäst. Hur kommer det sig att de drar ner på antalet linjer? Hur kommer det sig att anställda lämnar så fort möjlighet ges?

Eller är du kanske bitter för att du inte kom in på ett bättre bolag.

olleli
2014-05-20 21:25

Vi vet ju alla vid här laget att Kung Ryan är bäst,varför hymmla? det är mest några få missnöjda skatte skallar som gnäller på Ryan, Ryan har gett Europa billiga flygbiljetter, det sjuka är att dessa och ovanstående skatteskallar som gnäller flyger med Ryan. Medan svenska skattebetalare finanserar sas. J-a mygel

olleli
2014-05-20 21:12

Norwegian och FRAMMFÖR ALLT SKATTE FINANNSIERADE BOLAGET SAS, Frammstår som smågrabbar gämnfört med KUNG Ryan, som helatiden arbetar med egen skapad ekonomi,
Halva swe finnanserar ju sas.

Oja
2014-05-20 19:40

Så här står det övers i detta inslag: “Det är inte bara Sverige som drabbats ….”

Borde vara FÖRSKONATS istället, med tanke på detta bolags girighet. Hoppas snart att det försvinner från svenska marknaden

ABC
2014-05-20 16:21

Om Ryanair skall ha någon lycka att stöpa om företaget till att efterlikna easyjet får de börja med att byta ut ledningen, markpersonalen och ombordpersonalen. Jag tror att det är helt omöjligt att hjärntvätta personer som föraktar kunder till att helt plötsligt ge god service.

MD11
2014-05-20 16:09

Ryanair följer Easy Jet’s business concept som är mycket lyckad

Mamman
2014-05-20 15:32

Lägga ner? Ryan bara “omstrukturerar sina trupper”. Viss utbyte av flygplan men ökning med ca 100 plan, dvs flotta på ca 400 plan totalt till slut.

Pappan
2014-05-20 15:11

Härligt hoppas de lägger ner allt de har

Byten
2014-05-20 14:35

De beställda flygplan Ryanair har används till största del för att byta ut äldre och förnya flygplansflottan.

olleli
2014-05-20 12:47

Norwegian och FRAMMFÖR ALLT SKATTE FINANNSIERADE BOLAGET SAS, Frammstår som smågrabbar gämnfört med KUNG Ryan, som helatiden arbetar med egen skapad ekonomi,
Halva swe finnanserar ju sas.

1233
2014-05-20 11:39

@Ingmar Ser inte hur det kan vara pilotbrist om hela flottan samt X antal FlyDubai plan flygs av Ryanairpiloter?! Men det kanske du kan förklara för mig?!

Pilotbristen lär först märkas när leveranserna på de nya planen kommer i höst.

Mange
2014-05-20 11:27

Hoppas Ryan flyttar till arlanda och Bromma stängs, då får vi en storflygplats i Stockholm

DKinVXO
2014-05-20 09:16

Växjö Smaland Airport har fått tillbaka sin linje till Düsseldorf – Weeze! En linje som vi förlorade nu i mars efter 6,5 års trafik. Linjen återstartar i oktober.

Ingmar
2014-05-20 09:14

@1233

Du tror att dom få flygen kompenserar för flera hundra piloter???

hallå
2014-05-20 09:12

Bremen heter inte Weeze, Weeze är istället för Düsseldorf.

Fritz Klyka
2014-05-20 08:15

Arlandas T3 skulle väl kunna användas som lågpristerminal? Eller?

1233
2014-05-20 07:58

@OP Förmodligen inte, då Ryanair även tar in flygplan från FlyDubai över sommaren (dry lease) som flygs av Ryanairpiloter.

Kl
2014-05-20 07:16

Att de tappat 3-400 piloter på kort tid har säkert inget med saken att göra

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten