Ryanair i kampen om charterresenärerna
Publicerad den 2 maj 2013Charterarrangörerna lägger idag allt fler avgångar från de regionala flygplatserna. Och att kunna flyga direkt från den egna hemstaden, istället för att ta omvägen över någon av de stora flygplatserna har ökat marknaden. Nu tar Ryanair efter och startar de första egna linjerna från Sverige till Kanarieöarna. Skavsta och Västerås får två linjer var, till Teneriffa och Gran Canaria medan Karlstad får en direktlinje till Teneriffa. Alla linjerna flygs omvänt, från Ryanairs bas Gran Canaria med morgonavgång därifrån och eftermiddagsretur från Sverige.
– Vi satsar på Kanarieöarna eftersom det är ett populärt resmål och efterfrågan på resor dit gör att vi startar trafik från både Västerås och Skavsta, trots att de ligger relativt nära varandra, säger Elina Hakkarainen, Ryanairs skandinavienchef till Flygtorget.
Västerås Airport har haft linjetrafik med Ryanair sedan 2001 men inte någon chartertrafik söderut i större utsträckning. Flygplatschefen Mikael Nilsson ser därför den nya linjen som ett viktigt steg vidare för att etablera sig som en självständig flygplats.
– I turoperatörernas ögon tillhör vi stockholmsområdet. På somrarna har vi några avgångar till Turkiet men tio mil till Arlanda är för kort avstånd för att vi ska egen chartertrafik under vinterhalvåret. Den två nya linjerna blir därför mycket viktiga för oss och kommer att öka passagerarunderlaget med 50 procent i vinter.
I dagsläget trafikerar Ryanair 80 rutter från tio svenska flygplatser, samtliga är, med undantag för Malmö Airport, mindre regionala flygplatser utanför storstadsområdena: Ängelholm, Kalmar, Västerås, Karlstad, Jönköping, Göteborg City, Skellefteå, Skavsta och Växjö. Ingen av de regionala flygplatserna ägs heller av Swedavia och har en helt annan prisbild än de tio statliga flygplatserna.
– Det innebär att det går att föra konstruktiva diskussioner med dem vad gäller kostnader. Lägsta kostnad vinner alltid, säger Elina Hakkarainen.
Kommentarer
Patetiskt med alla dessa svenskar & ders tjat om att gora “ratt for sig”..om Ryanair kan forhandla sig till lagre skatter & kostnader ar det val bara att gratulera. Hade skattepoliserna regerat sa hade vi aldrig haft billigare flyg..bara SAS.
Håller med @skatter, ta ert ansvar ryanair och betala de skatter och avgifter som andra företag gör. Det ska bli intressant att se uppdrag granskning på söndag (19.30 tror jag) om Ryanair.
Har rest med RyanAir både till Malta och Kreta.
Punktlighet och vänligt bemötande i båda fallen.
Kommer att fortsätta flyga med RyanAir.
Än en gång visar ryan hur man skall göra för att vara framgångsrika.
Så låt oss ta en titt! Ryan existerar, verkar visst som de finns underlag, människor flyger med dem, och de jobbar till och med för dem. Inte gör rätt för sig, nja vi kan väl säga så här, finns de underlag för att stoppa dem finns de också säkert en god bussiness i att göra det, men vänta lite…. Ingen har lyckats!
Ja beundrar dem!!
Har prövat att flyga med Ryan en gång för att se om det är så jävligt som de säger.
Jag kommer aldrig mer att flyga med dessa flygets avarter, noll service och ursäkta att jag finns. Nej tack till Ryan Air.
Ska bli intressant att se hur FR kommer att hantera trafikstörningar. Kommer man släppa pax i Maroco om man inte kan landa på någon av Kanarieöarn?. Och hur hanterar man de som av ngn anledning blir strandsatta på Kanarieöarna. Med tanke på Ryanair tidigare berömda paxservice så får de väl ta sig hem på egen hand.
@ skatter ,Är det bara för att danskarna vill att dom tankar i danmark,som dom inte ska få tanka i Sverige.
När ni börjar betala arbetsgivar/socialaavgifter för er personal så kan man börja fundera på att flyga med Ryan Air. Helt otroligt att de inte har blivit stoppade. Hela deras vinst beror på att de inte gör rätt för sig. Gör som Danskarna och låt inte de få tanka flygplanen i Sverige.
Varför inte döpa om Växjö till Stockholm-Växjö flygplats etc..
Dröjer väl inte så länge när alla flygplatser tillhör Stockholms området!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten