
Ryanair lägger ner basen på Skavsta
Publicerad den 4 december 2019Kommentarer
Jag klickar alltid ur alternativet Ryanair när jag söker biljetter.
Främsta orsak; stöttar inte företag utan hållbarhetstänk. För Ryanairs del gäller det bland annat service och personalpolicy.
Det är den främsta anledningen till att Ryan lämnar skavsta, all snack om öppna linjer på andra plstser är inte riktigt, ryan säger att det finns andra fler tacksamma människor att transporter som snackar skit om bolaget och sedan åker med dom
Tack till @Äntligen /En före detta anställd! Är det ingen här inne som skäms över att stötta ett bolag som RyanAir (och Wizz)??! Bort med dom bara, finns inte något annat att tänka…
Härligt, då kanske vi får se ett skandinaviskt bolag ta över stationen?
Har du grund för nedan påstående eller är det fake news?
“De kommer börja flyga på Örebro o Jönköping o även Arlanda kommande vinter säsong.”
Då Ryanair skrivit kollektivavtal för många länder i EU blir det massvis med förhandlingar som kostar tid&pengar. Kan man dra ned antalet avtal och fokusera på de billigaste och de med mest trafik så är det en naturlig utveckling. Norwegian och SAS kommer säker med åren att starta EU morgontrafiken i öst och jobba sig västerut tidzon efter tidzon och flyga en “Red Eye” från Irland/England/Portugal österut för nästa dags morgonavgångar.
I dessa sammanhang innebär alltid tillfälligt eller säsong början på slutet.
I USA avskaffades slaveriet år 1865. År 2019 slutar det här bolaget ha personal baserad i Sverige. Synd bara att det inte var myndigheterna som kastade ut dem utan att de själva valde att lämna. En skamfläck på Europas flygmarknad som tjänar miljarder euro samtidigt som deras flygvärdinnor knappt har råd att betala för mat och husrum. Få vet hur illa det faktiskt är där!
Tråkigt besked, men de populäraste linjerna kommer säkert fortsätta som vanligt men med destinationen som hemmabas. Linjerna till Polen kommer trafikeras av BUZZ, Malta som varit åretruntlinje i alla år kommer istället gå med Malta Air, och Lauda får fler A320 till sin flotta kommer tyska destinationer fortsätta trafikeras. Ryanair är Skavstas levebröd och även tvärtom. Förhoppningsvis kan Wizz passa på att ta tillbaka sina linjer till Polen som Ryanair knyckte.
Kan bli att Arlanda bjuder ett sockrat erbjudande till Ryanair för några år för att komma upp i pax och få in mera parkeringsavgifter. Bromma lär få svårt att få ok för Ryanair med tysta och lätt tankade 737MAX200 men skulle gära se pax strömmen komma med nya spårvagnslinjen till nya terminalen.
Hoppas att Ryanair lämnar Västerås & Skavsta helt & flyttar till Arlanda istället.
Först flyttar SAS linjerna HKG och LAX. Sedan meddelar norwegian att de lägger ner all LH från ARN. Och nu Ryanair på NYO. Måste vara feststämning hos MP.
Efter Ryanair slutat flyga dit så kommer säkert ett annat bolag att börja Wizz air kanske ökar sina avgångar istället… Vem vet!!
Trist för berörd personal. Någon som vet hur det blir för piloterna? Erbjuds de jobb på Göteborgsbasen, eller blir det i något annat land?
MVH
Ryanair vill även sätta press på flygplatshållaren.
De kommer börja flyga på Örebro o Jönköping o även Arlanda kommande vinter säsong.
De som är billigast på avgifter kommer längst.
Att det är lång bil/buss avstånd spelar inte Ryan någon roll.
Det hade varit trevligt med någon som du som bjöd på kaffe när jag flög Saab 37.
Nu är det ju bara JAS och ingen plats för kaffe muggen 🙂
Wizz Air svarar för 35 procent av trafiken på Stockholm Skavsta. Med hög kabinfaktor på alla flyg från SSF finns det en upparbetad marknad som kan fyllas av annat flygbolag där Ryanair drar ned.
Ryanair har meddelat att de tillfälligt flyttar de 4 plan som är stationerade här. Viss minskning av flygningar och destinationer är att vänta under denna period. Åtgärden är en av flera som orsakats av leveransförsening av B737 MAX
Hur stor andel av trafiken på Skavsta har Wizzair?
Det känns tryggt att du Gullan står stadigt i stormen och bjuder på kaffe i pappmugg
Detta är ett led i Ryanairs sätt att motarbeta facken. Man flyttar över i “nya bolag” som Laudamotion, Malta Air och Ryanair Sun/Buzz.
Lägger det i länder utan motstånd från fack.
Frågan är om de lägger ner all trafik eller bara basen på Skavsta.
Tillexempel i CPH flyger de fortfarande. Men inte med personal baserad i Danmark.
Dom säger inte att all trafik upphör med Ryanair, bara att dom stänger sin bas, Ryanair kommer fortsättningsvis trafikera Skavsta men bara med trafik från andra baser. Sen kanske det innebär väldigt lite trafik men inte att dom helt lämnar Nyköpingsflygplatsen.
De slutar inte flyga utan det handlar om att de stänger ner sin bas på NYO där 4 plan varit stationerade.
Åååh så tråkigt att höra, hoppas alla kunder som varit bokade kommer till Arlanda och SAS , skall vi gärna ta hand om dem, och bjusa på lite gott gratis kaffe ombord.
Basen läggs ner men vad jag förstår ska ändå Ryan flyga några enstaka linjer fortsättningsvis med flygplan från andra baser.
Nja dom lägger ner basen men fortsätter flyga på skavsta
Vad kommer att hända nu? Låter för mig helt orealistisk att Ryanair nästan upphör från Stockholm förutom på Västerås. Hoppas att de flyttar till Arlanda som de har gjort på Köpenhamn. Om Ryanair flyttar till Arlanda så borde passagerarantalet öka så jag hoppas att de flyttar till ARN.
Det är naturligtvis den svenska debatten om Flygskam som skördar sina offer. Trist för Sverige och turismen i stockholmsområdet. Folk kommer åka till Danmark istället.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten