Ryanair: Vi gör inte som Norwegian
Publicerad den 25 september 2014Ryktena har kommit och gått i flera år: Ryanair ska börja flyga långlinjer. VD Michael O’Leary har underblåst dem med jämna mellanrum och sagt att det är helt möjligt att göra affär av att flyga passagerare mellan Europa och USA för en hundring enkel väg. Men han har samtidigt påpekat att det kommer att dröja, främst för att det inte finns några bra och billiga långdistansmaskiner att få tag på ute på marknaden i nuläget. Därför har många avfärdat det hela med att det bara är ett PR-trick för att hålla intresset vid flygbolaget vid liv.
Nu har dock en annan person i Ryanairs ledning, marknadschefen Kenny Jacobs, börjat tala om långlinjer och att flygbolaget just nu är intresserade av Airbus A350XWB som flygplanstyp för en sådan satsning. Men även Airbus nygamla modell A330neo kan vara ett alternativ.
Det hela ligger, enligt Kenny Jacobs, cirka fem år fram i tiden men det hindrar inte att fakta om flygprogrammet redan nu har offentliggjorts. De framtida flygningarna ska gå från Dublin, Stansted och Milano till New York och Boston.
Planeringen verkar alltså vara i full gång och på evenemanget World Low Cost Airlines Awards i London nyligen, kom ämnet upp igen. Ryanair menar att de har en egen affärsmodell för satsningen och framför allt inte tänker göra som Norwegian gjort.
Valet av Airbus A350 skulle kunna vara ett sådant avgörande från ett flygbolag som är en trogen Boeing-kund – och Michael O’Leary har vi upprepade tillfällen berömt Dreamlinern – men också sitter med facit av hur introduktionen av Boeing 787 gått. Framför allt tänker Ryanair inte starta långlinjer med mindre än 10 flygplan i flottan och det ska sedan snabbt byggas upp till mellan 30 och 50 flygplan för att skapa den effekt som behövs. Att göra som Norwegian och starta i liten skala med åtta Dreamliners är helt förkastligt, menar Kenny Jacobs.
– Lyckligtvis är vi smartare än Norwegian, säger han i en intervju med Financial Times.
Michael O’Leary har tidigare helt avfärdat Norwegians satsningar på interkontinentala flygningar och menat att de borde hålla sig till kort- och medeldistans inom Europa och bygga vidare på sin ställning i Skandinavien. Att Ryanair nu blandar in Norwegian i de egna planerna på långlinjer tyder dock på att de ser framgångar och därmed en växande marknad.
Björn Kjos oroas dock inte av Ryanairs planer.
– Vi kommer att ha minst sjutton flygplan innan Ryanair kommer igång och det ger oss ett jättelikt försprång, säger han till norska Dagens Näringsliv.
Kommentarer
Flugor äter skit för att DE tycker det är gott. De bryr sig inte om vad du tycker. De 86+ miljoner pax/år som flyger med Ryanair bryr sig inte heller om vad du tycker.
Jag tror att det är du som är förvirrad, pilot menade att folk flyger med Ryan för att dom är billiga inget annat.
Miljarder flugor äter skit därför måste skit vara gott, eller hur!?
I think it is because Norwegian is developing very successful intra-European AND long range intercon services. SAS is afraid of the competition from Norw and Ryan is jealous.
Why can’t airlines like SAS and Ryanair focus on their own business and company, instead of the constant nagging about a totally different company; Norwegian?
Så du menar att pax föredrar Ryanair för att de inte gillar att flyga med dem? Du är inte lite förvirrad.
RYG-STN-RYG tirsdag denne uke…..all personell mye vennligere enn før-de var heller ikke så “militante” hva gjelder bagasje som før.
De skal nå satse inn på businessmarkedet, etter sigende…..
Nej du pilot, pax gillar INTE Ryan Air, de gillar allt som är billigt. Det är stor skillnad.
eller också skulle de inte ha 87 mill pax och riktig vinst:
Irish budget carrier Ryanair is expecting to hit the upper end of its €620-€650 million ($795-$834 million) full-year net profit guidance and has stepped up its full-year traffic forecast from 86 million to 87 million passengers.
You have missed that Ryanair is moving fast in to the matured market with great success . Were do you think all those new aircrafts will be placed? Lubeck! I don’t thinks so. They will be in part placed in Scandinavia and succeed SAS and/or DY. Any problem?
Who cares about what Ryanair is going to do or not? It’s a miniscule operator throughout the Nordic countries anyway.
Där Finns snart inget o pinka på, Istället valt norwegian,
Till och med Ryanair inser att de måste förbättra sin image. Inte girige gubben Kjos, så klart.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/09/25/0534/dnb-og-norwegian-faller-kraftig-i-omdmmemling
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten