Ryanairs visar sitt första förlustkvartal !

Publicerad den 30 maj 2004
Kommentarer

På tisdag den 1 juni kommer Ryanair presentera sitt bokslut för verksamhetsåret 2003/2004 som avslutades i mars 2004. Helårsvinsten överstiger 200 miljoner Euro (1,8 miljarder kronor) vilket innebär 20% vinst efter skatt. För första gången kommer dock Ryanair att redovisa ett underskott för ett kvartal, nämligen första kvartalet 2004. Detta sade Ryanairs koncernchef Michael O'Leary i Frankfurt i fredags. Vår europakorrespondent sammanfattar:
 
O'Leary är - trots kvartalsförlusten - självsäker som alltid och förutspådde flera lågprisflygbolags hädanfärd mycket snart. Men även ett och annat flygbolag som nu hålls under armarna kommer att försvinna om man får tro Ryanairchefen.

Bilden: Ryanairs koncenchef i Stockholm i samband med fotbollsVM. Foto Peter Billing
 

Priskampen kommer att skärpas ytterligare detta år, enligt O´Leary. På frågan om kommande års resultat för Ryanair säger O’Leary att: – Om jag hade en kristallkula skulle jag inte ägna mig åt flyg utan sitta vid galoppbanan och satsa enbart på vinnande hästar!
 
Ryanair protestO’Leary säger vidare: –Aktieägarna måste vänja sig vid att ett och annat förlustår kan komma men ingenting som äventyrar Ryanair och som den enskild störste aktieägaren med över 5% sover jag gott om nätterna.


På en fråga hur olika marknader fungerar så var svaret att Ryanair inte redovisa enskilda rutter eller länder. – Det är ingen tvekan om att den tyska marknaden är den tuffaste idag samtidigt som Ryanair är väl positionerat där. Vi har valt flygplatser med vilka man kan hitta överenskommelser som även på sikt tillåter Ryanair konceptet. Skulle någon flygplats ändra på sina villkor flyttar vi samma dag!
 
Ryanair kommer fortsättningsvis satsa på kringinkomster och om några år kan det bli så att flygplatserna får betala en avgift till flygbolaget och resenärerna kan flyga gratis.
Det är kålhuvuden (swedes) som har skött flygbolagen hitintills och alltjämt gör det, varje extra, varje förändring har man låtit kunderna betala, Ryanairs största utmaning är att vända på detta och söka nya vägar som ökar beläggning och skapar fler resenärer.
Det finns ingen naturlag varför man inte kan vända på hela resonemanget med att ta betalt, det kommer att kosta tid, många kommer att spotta på oss, i slut ändan är det kunderna som väljer och det finns ingen anledning för kloka kunder att inte välja det flygbolag som erbjuder den bästa dealen.


Lufthansa 747Inte oväntat far O’Leary ut över SAS. Han förutspår att Snowflake snart läggs ned, inte för att det var nödvändigt utan för att man saknar ett management som förstår vad flyg handlar om och det gäller i lika hög grad SAS som Snowflake. Även Lufthansa kommer snart att lämna Germanwings med argumentet vi äger bara 49%. Man tvingas till denna åtgärd eftersom Condor – som nu åter skall upp i luften – kommer tära märkbart på Lufthansas kassa.


British Airways som lanserade GO och fick sälja detta till easyJet, borde kunna berätta ett och annat för sina kollegor i SAS och Lufthansa om hur det är att köra ett lågprisflygbolag utan folk som förstår flygekonomiska grunder.


Frågan är om det i framtiden finns utrymme för så värst många andra flygbolag när folk lärt sig vad det skall kosta att flyga ett par timmar. Resekoncernen TUI som finns på alla intressanta marknader och tidigare tjänade mycket pengar, är sötebrödsdagarna över eftersom ledningen har missat hela utvecklingen. Att nu vända skutan är i det närmaste omöjlig då hela koncernen är genomsyrat med folk som inte begriper ett smack vad folk vill ha och betydelsen av priset. 


Toni Liten

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten