Ryssland – en kreativ svart flygmarknad
Publicerad den 9 februari 2024Kommentarer
“Bolag inkl. dotterbolag som flyger till/från/över Ryssland förbjuds att flyga in i civiliserat västerländskt luftrum i en tremånadersperiod.”
Precis så här agerade folkrepubliken Kina mot flygbolag som trafikerade Taiwan. Lösning: Alla större flygbolag startade dotterbolag för trafiken till Taiwan, så att det var ett annat AOC som hanterade den trafiken. Folkrepubliken gav till slut upp bojkotten.
Jag antar att man inte “får” skriva något positivt om Ryssland då detta är ett svenskt (västerländskt) forum. Men däremot kör ju Ryssarna många c-checkar i Iran exempelvis. Många kärror är faktist mer välservade än de västerländska. Synd att Rysshatet sprider sig i alla forum om man bortser från deras president så att säga.
Det är precis den feghet som präglar demokratiernas tandlöshet i även detta fall.
Världen är fylld av demokratisk olja, så dina farhågor är temporära.
EU’s och andra marknader är drygt 20-falt större än Rysslands. Marknadsvalet är självklart
“Bolag inkl. dotterbolag som flyger till/från/över Ryssland förbjuds att flyga in i civiliserat västerländskt luftrum i en tremånadersperiod. Tror inte Emirates, Qatar, Ethiad, Air Serbia, Air India, Fly Dubai, Air Arabia, Egyptair, Ethiopian m.fl.”
Vet ni hur deras regeringar kommer att svara? De kommer att täppa till oljekranen, för att få upp oljepriset, o hej stigande matpriser,transportkostander etc…
Jobbade 1999 på LFV:s konsultbolag Swedavia (senare LFV Aviation Consulting). Vi hade ett jobb på Sheremetyevo flygplats i Moskva. Flygplatschefen var vansinnig över IL96, de kunde bli stående vid gate i 12 timmar medan en svärm tekniker försökte få de undermåliga motorerna att fungera. Han hade infört att denna flygplantyp omedelbart bogserades bort till ett eget område där de kunde få jobba så länge de ville…
Har själv framfört motsvarande tankar, men fått komplett/kompakt motstånd här på FT.
Jag mår illa av att se alla dessa bolag som gynnar Ryssland och samtidigt “härjar” fritt i EU’s luftrum utan att Bryssel-eliten bryr sig
Steg 1: Inkommande flygningar från Ryssland till EU nekas. Då får vi snabbt slut på kinesisk trafik över Ryssland samt sandlådebolagen och några till.
Steg 2: Bolag inkl. dotterbolag som flyger till/från/över Ryssland förbjuds att flyga in i civiliserat västerländskt luftrum i en tremånadersperiod. Tror inte Emirates, Qatar, Ethiad, Air Serbia, Air India, Fly Dubai, Air Arabia, Egyptair, Ethiopian m.fl. är kvar på ryska marknaden mer än en timme..
En stor majoritet av världens länder/befolkning stöder Ryssland direkt eller indirekt.
Varför skulle man då avstå från att hjälpa till med reservdelar och annat i utbyte mot billig olja/gas?
Superjeten var ingen direkt succé när den opererades av ett västbolag i Brussels, snags hela tiden, omöjlig att flyga på tidtabell med. De har ingen organiserad reservdelar produktion, och overall kvalitén är undermålig.
Frågan är dessutom om inte Ryssland går mot en sovietcrash, det är mkt dåligt där inne. Värme vatten el fallerar över hela landet, ekonomin ner i källaren.
Det var Irlänska Cityjet som opererade 7st Sukhoi Superjet 100-95. Ett par av dessa var på wetlease åt Brussels Airlines men som thomas nämner blev de inte någon succe och innebar mycket tekniska problem, förseningar och inställda avgångar. Cityjet var först i Europa med Superjeten från Ryssland.
Sorglig läsning, men ett bevis på västs svaghet och naivism.
Jag anser att bolag som flyger på/över Ryssland inte borde vara välkomna i EU’s luftrum. Exemlena är väldigt många.
Superjeten var ingen direkt succé när den opererades av ett västbolag i Brussels, snags hela tiden, omöjlig att flyga på tidtabell med. De har ingen organiserad reservdelar produktion, och overall kvalitén är undermålig.
Frågan är dessutom om inte hela Ryssland går mot en sovietcrash, det är mkt dåligt där inne. Grundläggande som Värme vatten el fallerar över hela landet, ekonomin ner i källaren.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten