SAAB 340 – En trotjänare för liten på Bromma flygplats
Publicerad den 2 april 2014
SAAB 340 är en trotjänare i många regionala flygbolag och den 30 år gamla flygplanstypen har synts på de flesta flygplatser i Sverige.
– Den har varit ett fantastiskt flygplan att använda, särskilt som maskin när vi startat nya linjer och vill känna på passagerarunderlaget, säger Emma Sandsjö på Sverigeflyg till Flygtorget.

Inom Sverigeflygsgruppen har den dock successivt fasats ut till förmån för flygplan med större kapacitet och idag flyger de olika bolagen med ATR och SAAB 2000. Det är just en SAAB 2000 som nu tränger ut sitt mindre syskon när Golden Air från den 1 april sätter in större kapacitet på sträckan från Bromma till Trollhättan/Vänersborg.

– Vi har flugit växelvis med de olika varianterna men nu behöver marknaden 50 stolar i varje riktning. Ofta har det varit helt fullt i peak på den lilla 340:n.
Det innebär i sin tur att det i dagsläget inte längre flyger några SAAB 340 på Bromma. Varken Golden Air eller Sverigeflyg har heller planerat in några i de kommande flygprogrammen utan nu är det uteslutande större flygplan med fler stolar som ska möta marknadens behov.
SAAB 340 försvinner dock inte från de svenska flygplatserna. Nextjet har dussinet jämt av typen och flyger den på flertalet av de 19 destinationer i Sverige, Norge och Finland som idag ingår i linjenätet. Nextjet har dock Arlanda som bas och därför är det nu slutfluget med SAAB 340 på Bromma.
– Men det går inte att säga att det är så för alltid. Den kan komma tillbaka vid tillfälle.
Kommentarer
@KGB: Källa till ditt påstående?
Golden Air flyger fortfarande BMA-THN,pendlar med den själv varje vecka.
SAAB2000 är mycket välkommen maskin för oss pendlare på den sträckan. Bekvämare,tystare och framförallt snabbare.
…det vet ju sedan tidigare. Allmänflyg/affärsflyg är för litet också. En annan operatör – utanför Braathens – skulle säkert använda Saab 340 på en annan linje. Fast kommer man in på Bromma?
Anledningen till att man väntat med att gå över till Saab 2000 har med flygplatsens miljötillstånd om antal rörelser med Saab 2000 att göra, och tillgången till en extra 2000.
Det är snart slut med linjen till THN. Linjen går uselt och flygs bara för att flera i ledningen tycker att just denna linje ska finnas bara för att den fanns när de började på GoldenAir för 20år sedan. Det är för dyrt att operera flera typer och därför byts 340 mot 2000. Behov av flera stolar på linjen finns som sagt absolut inte!
Titta in på goldenair.se, då kanske myntet trillar ner…
… så ägs flygbolaget och biljettåterförsäljaren av samma ägare.
Så om jag köper en flygbiljett av SAS och sedan flyger med Jettime så kan jag inte säga att jag flög med SAS?
Det är Golden Air som säljer biljetterna och marknadsför linjen THN-BMA med det är Braathens Regional som opererar den.
Nu vill jag inte klyva hårstrån här, men Golden Air finns ju inte längre. Syftar artikeln möjligen på Braathens Regional?
Saab borde bygga en dubbelt så lång 2000 som kan kallas 4000.
Trist, men såklart positivt att de byter till större. Det tyder ju såklart på goda tider.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten