
Saab bygger T-7A Red Hawk på amerikansk mark
Publicerad den 15 oktober 2021Saab har invigt sin nya produktionsanläggning i West Lafayette i Indiana. Här ska Saab bygga bakkroppen till amerikanska T-7A Red Hawk.
Saabs nya anläggning i den amerikanska delstaten Indiana kommer inledningsvis att användas för produktion av skolflygplanet T-7A Red Hawk. Den kommer också att användas för forskning och utveckling inom autonomi, artificiell intelligens och avancerad tillverkning.
– Skolflygplanet T-7A Red Hawk kommer att användas för att utbilda nästa generations stridspiloter och vi ser också fram emot att välkomna och utbilda nästa generations flygingenjörer och andra högkompetenta medarbetare här, säger Saabs koncernchef och VD Micael Johansson.
Saab planerar att rekrytera upp till 300 medarbetare, exempelvis montörer, ingenjörer och systemadministratörer, till produktionsanläggningen. Verksamheten i West Lafayette kommer också att samverka med Purdue University med forskning och utveckling inom områden som sensorsystem och artificiell intelligens. Saab planerar att exportera produkter och teknologi som produceras vid anläggningen.
– Detta blir den sjunde orten i USA där Saab har verksamhet. Vi är väl insatta i den amerikanska militärens uppdrag och vi har en företagskultur som gör att vi arbetar snabbt och effektivt, berättar Micael Johansson.
T-7A Red Hawk är ett helt nytt avancerat pilotträningssystem som är designat och tillverkat i ett partnerskap mellan Saab och Boeing för U.S. Air Force. Vid anläggningen i West Lafayette kommer Saab att bygga bakkroppen med installerade delsystem, bakom cockpit. Bakkroppen levereras sedan till Boeings anläggning för slutmontering i St. Louis, där den byggs ihop med framdelen, vingarna, fenorna och flygplansstjärten.
T-7A Red Hawk är döpt som en hyllning till Tuskegee Airmen, de första afroamerikanska militära flygarna inom det amerikanska flygvapnet. Under första världskriget flög de ofta i flygplan med en rödfärgad bakre del, därav namnet Red Hawk.