Saab Digital Air Traffic Solutions får 45 miljoner
Publicerad den 15 januari 2022Kommentarer
Lantz system bygger på datalänk överföring av position m.m. via COM-bandet. Och det krävs 3 frekvenser per datalänk, en för signalen och en frekvens på varje sida för att inte störa voicekommunikation på frekvenserna bredvid. Eftersom det råder frekvensbrist i tättrafikerade områden som London – Paris – Amsterdam respektive USA:s ostkust går det inte att tilldela frekvenser där. Det som fungerar är Mode-S transponder med Extended squitter som sänder ut planets höjd, position, kurs och fart.
Alla flighter kräver en flightplan där tider anges, det går att separera trafiken med bara Lantz system.
Betalar inte flygplatserna själva för de tjänster de får leverade? Låter konstigt i mina öron att leverantörer av flygledning måste låna pengar av staten. Vem ska ersätta leverantörerna för de stora lånen? Vi talar väldigt stora belopp och vilka säkerheter kräver staten från låntagarna?
Tillför nog inte så mycket att piloter har en helhetsbild… Alla vill vara först och då blir det många kockar inblandade.
Varför inför man inte Håkan Lanz system
En helhets säkerhetslösning som även ger piloterna en totalbild av trafiken
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten