Sällsynt dålig timing av EUs transportministrar

Publicerad den 18 september 2001
Kommentarer

EU:s transportministrar svarar för ett rekord i dålig timing när det gäller det internationella samarbetet. Visserligen är Sverige inte ordförande sedan 1 juli, men näringsminister Björn Rosengren lär stå bakom förslaget.
Samtidigt som de amerikanska flygbolagen lovas stöd av sin regering, flygplatser tvingas till säkerhetshöjande miljardinvesteringar och flygbolag världen över rustar för en nedgång i efterfrågan och stora förluster, vill ministrarna införa en ny skatt på flygbränsle.
EU anser att flygtrafiken bidrar så mycket till världens koldioxidutsläpp (3%!?) att en internationell flygbränsleskatt är nödvändig och befogad. Frågan kommer att tas upp på den civila flygtrafikens kongress ICAO i Montreal kommande månadsskifte.

Att under en nedgång av detta slag införa nya skatter på flyg kommer knappast att få applåder i ICAO eller flygbolagsorganisationen IATA. Skulle EU få gehör för detta innebär det risk för kraftiga prishöjningar på flyg – inte minst i norra Europas regioner där man har långt att flyga till centralorter.

– Det förefaller som om transportministrarna saknar insikt i hur en sådan skatt kan slå mot delar av EU, inte minst den svenska glesbygden, säger Harald Rosén, generalsekreterare i Svenskt Flyg.
– EU borde istället stödja flyget till exempel när det gäller investeringar i säkerhetshöjande åtgärder på flygplatser som kommer att kosta miljarder.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten