SAS bekräftar köp av nya långdistansflygplan

Publicerad den 4 oktober 2013
Kommentarer
I somras skrev SAS på en avsiktsförklaring om köp av tolv nya långdistansflygplan. Den har nu övergått till ett bindande avtal med Airbus. Samtidigt fortsätter SAS-aktien att stiga på börsen.

Med start under 2015 ska Airbus börja leverera de fyra Airbus A330-300 Enhanced som SAS beställt som ett första steg i att förnya flygplansflottan. De följs sedan av åtta Airbus A350-900 med första leverans 2018 och kan också utökas med de sex optionerna som SAS tecknat sig för.

Allt det finns med i det avtal som nu skrivits på mellan SAS och Airbus och som förvandlar avsiktsförklaringen från i somras till en konkret beställning på nya flygplan. Listpriset på ordern, den faktiska prislappen är ännu okänd, ligger på 3,3 miljarder dollar och ska finansieras bland annat med exportkrediter och ett sale/leaseback-avtal.

Samtidigt som avtalet undertecknades på de nya flygplanen som gör att SAS i slutet av decenniet kan förfoga över en långlinjeflotta på upp mot 20 flygplan, fortsatte bolagets aktie uppåt på Stockholmsbörden. Idag gick den upp 4,2 procent och har stigit med svindlande 200 procent sedan årsskiftet. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

olleli
2013-10-08 11:11

Det går bra av sas o redovisa vinster i första kvartalet, vad få känner till är att sas sålt samtliga av sina nya reserv motorer till u.s.a för ett par miljarder minst,hundra motorer, I nästa kvartals rapport är det garanterat minus – igen i kassan.
Så här funkar det, att höja värden i aktier för att få mera
lån. Samtliga sas flp är pantade ell överbelånade, vadå hyckleti ell t.o.m bedrägeri

Henning Penning
2013-10-07 12:50

Ska SAS starta fler långrutter från ARN? Det lär hinna bli tre torsdagar på en vecka innan det sker. Kan du referera till någon källa?

Nya maskiner
2013-10-07 11:00

De nya ska väl bara ersätta gamla? LH flottan blir väl inte större?

Saltkammargutten
2013-10-07 09:56

De nya planen kommerväl till pass då flera nya longhaul rutter kommern att annonseras från Stockholm. SAS har börjat inse att Finnair är ofta vinnare gentemot SAS till Asien. Och Stockholms geografiska läge är bättre än Helsingfors.

@Pierre Holmgren
2013-10-06 19:40

Pierre, du sprider massa dynga! Du kan säga vad du vill om NAS med kontraktare på 73an följer gällande EU lagstiftning både på gott och ont. LH är nystartat men det kommer att ske där med när man börjar få ordning på saker och ting. Du som verkar intresserad, kika lite på Primera. 😉

pierre.homgren
2013-10-06 15:44

Gå efter bollen istället för mannen

Mike
2013-10-06 11:58

Vad det gäller NAS så är det bara en besättning som ligger på Torp. Resten vänder tillbaka. LGW har en natt i ARN för att sedan flyga tillbaka. AGP har nätter i ALC och ALC har nätter i AGP. Hel har bara nätter i OUL eller TFS eller LPA.

Skillnaden är att Pierre Holmgren har ingen koll!!
Sluta sprid osanningar, det säger bara mer om dig själv.

Mike
2013-10-06 11:57

Hur så vi då se på TUIs personal som ligger på slinga nästan jämt. De kör också flera nätter nere på öarna. Ska inte de betala i Spanien? Eller nu håller de på och förhandlar om att basen i HEL ska slingas ut från ARN. Undrar hur finska Vero ser på den saken.

pierre.homgren
2013-10-06 10:13

Saken är att Norwegians “kontraktere” inte flyger fram och tillbacks , dom stanner i Skandinavien i längre perioder och producerer här , mestendels av produktionen görs inte från deres hemmabas men här , det är problemet.
Sas anställde kina ca producerer jo inte lige ett par xtra flygninger när dom är här änddå.
Jätteskillnad

Än sen!
2013-10-06 09:29

SAS måste ju köpa nytt eftersom de snart sålt ut allt de äger och har.
Ska de kalla sig flygbolag måste dom ju köpa flygplan annars vet man snart inte alls vad de håller på med.
Flottan har ju minskat kraftigt och det är tråkigt när man annars läser om flyg och dess utveckling i framtiden.

Not SAS
2013-10-06 01:28

Ska inte SAS betala sociala avgifter i USA? De flyger ju dit?? Likväl som NAS spanska besättning flyger till Skandinavien. Eller Ska man följa EU regler att betala sociala avgifter där man faktiskt jobbar? (Bas) Kanske ska SAS också anställa Spanjorer, för vad jag vet så finns ingen lag som säger att Norwegian inte får anställa Spanjorer…

Var betalar SAS asiatiska crew sin sociala avgifter? De börjar och avslutar sin tjänstgöring i Asien.

Bara en tankeställare era SAS lovers…

@pf
2013-10-05 20:18

Of det är ingen skatt på fuel? Eller?

pf
2013-10-05 10:33

12 av 40 er en del, men neppe mycket stor del. Du som åpenbar er svensk får påvirke gjennom EU at man kan være “kontrakter” i luftfarten. F.n. godkjenner politikere at det er tillates.
Så er muligens ikke puttifikasjonen din helt rett, da må man se på effektiviteten til bolagene du nevner, og ikke minst hvilke tjenester som ligger “in-house” og hvilke som ligger utenom. Det kan være f.eks. maintanance.

Harry
2013-10-05 09:52

Är besättningarna baserade och framförallt bosatta i Skandinavien och inte i Thailand eller Spanien, betalar de skatt och konsumerar här. (Jfr Norwegian). Det är lätt att läsa vilka utgifter flygbolag har, det står i årsredovisningen.

SAS betalar 12 miljarder i lönekostnader, av 40-miljarders omsättning. Norwegians drygt 12 miljarder. Av flygplans och fuelkostnader går också mycket tillbaks i skatteintäkter. Om flygplanen registreras på Irland, går det mindre pengar till Skandinavien.

pf
2013-10-04 20:50

“SAS omsättning är ca 40 miljarder. En mycket stor del av det kommer tillbaks i form av skatter och går då till vård skola och omsorg.”

Jeg trodde SAS betalte for fuel, flygplan, brukeravgifter osv-dvs kostnader ved det å drive flyselskap? Mulig jeg tar feil?

Herr Ekplanka
2013-10-04 20:06

Norwegian kan man tycka vad man vill om. Men så länge Kjos & co tjänar sina pengar inom lagens råmärken får de för min del anställa vilka de vill och tjäna pengar hur de vill. Det röda Sverige börjar jag bli riktigt trött på nu! Sista Sovjetstaten!

Sture S
2013-10-04 17:03

SAS hyr in bolag utan kollektivavtal och med tveksamma villkor att flyga deras linjer med SK prefix. 10% av produktionen och ökande. Anställer nya styrmän med McDonalds löner. Kabinanställda timanställs med löner som man inte kan leva på. Vad bråkar du om?

thomas
2013-10-04 14:14

SAS fick även ett ägartillskott från fam Wallenber stiftelsen Knut och Alice Wallenberg
på nästan 1 miljard
jag har alltid sagt det SAS har gedigen solid ägarstruktur, när gick ett Wallenbergföretag i KK det ser betydligt sämre ut för ex DY

E
2013-10-04 13:31

Till skillnad från NAS, som använder sig av Thailändsk personal, piloter från Östeuropa menar du? Det ger mycket åt svenskarna ska du se… Jo jo, billiga resor kanske, men nån skatt betalas ju inte, förutom den lilla faktorn fast anställda från 10 år sedan kanske. Nu ska Norwegian inte ens registreras i Norden längre (med deras nya AOC som troligen kommer att godkännas), då är det nog kört för ett de seriösa aktörerna i den nordiska branschen.

Harry
2013-10-04 12:33

SAS omsättning är ca 40 miljarder. En mycket stor del av det kommer tillbaks i form av skatter och går då till vård skola och omsorg. I november fick SAS inga pengar av ägarna, endast en lånegaranti av banker plus staterna.

SAS flygplan är registrerade i Skandinavien. Medarbetarna är baserade i Skandinavien och har fast anställning, inte kontraktsjobb via bemanningsföretag, med lönen utbetald i skatteparadis.

SAS har gjort mycket stora förändringar och är på väg mot vinst!

777
2013-10-04 11:14

Härligt SAS,önskar lycka till med nya lång linjer och flyg 🙂

Sture S
2013-10-04 10:46

För mindre än ett år sedan var bolaget mycket nära en konkurs. Fick knappt tanka flygplanen på kredit. Knappt ett år senare handlar man flygplan för 21 miljarder som ingenting har hänt. Men får man uppbackning av skattebetalarna så är det inga problem att driva flygbolag.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten