SAS börjar flyga året runt till Visby
Publicerad den 20 november 2013
Årsskiftet 1994/1995 försvann SAS från Visby flygplats och Skyways tog över inrikeslinjen till Arlanda. Sedan Skyways konkurs är det i huvudsak Gotlandsflyg och Nextjet som stått för linjetrafiken till fastlandet, utom på somrarna då Visby växer till att vara en av de mest trafikerade flygplatserna i landet.
SAS, som varit med under sommarsäsongen de senaste åren, väljer nu att återvända till Gotland på årsbasis. Den 30 mars nästa år blir det fem dubbelturer varje vardag, en på lördagar och tre på söndagarna. Det är samarbetspartnern Jet Time som ska stå för produktionen med en ATR72-600 med 70 stolar ombord. Det ger 1 260 stolar i veckan och blir en kraftig ökning av stolskapaciteten mellan Visby och Stockholm.
– Vi har många Eurobonuskunder på Gotland och har märkt en hög efterfrågan från gotlänningar att resa till Arlanda och vidare ut i världen. Vi hoppas också att både näringsliv och myndigheter på Gotland och fastlandet väljer oss och utnyttjar våra täta avgångar, säger Anders Wahlström, ansvarig för SAS företagsförsäljning i Sverige.
Intresset för Visby som åretrunt-destination har ökat betydligt de senaste åren och idag flyger Gotlandsflyg till Malmö, Göteborg City Airport och Bromma, medan Nextjet trafikerar Arlanda. Tillsammans producerar de upp till 40 dagliga avgångar till och från Visby och de tre storstadsregionerna med i huvudsak SAAB 340 och ATP.
– Vi är naturligtvis mycket glada över att SAS återvänder till Visby. Det gör att vi nu kan räkna oss som en SAS-destination på samma sätt som till exempel Kiruna och Ronneby, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef på Visby Airport.
Kommentarer
Nu öppnar SAS linjen Linköping – Köpenhamn med fullt
program f.o.m. april 2014.
SAS kommer att flyga med nya ATR 72.
Next Jet försvinner med sina skrothögar konkursen närmar
sig.
Jet Time har inget kollektivavtal!! De som påstår det snackar bs.
Jet-Time har fackliga avtal och nej-Braathens är inte inblandade. Spritt nya kärror!
Det sägs att Jet times kärror leasas ut av Braathens……
Undrar vad som händer bakom kulisserna?
Jag undrar om det är någon som vet vem som äger och vem som leasar ATR 72:orna som Jet Time opererar?
Är det SAS som står för kalaset och låter Jet Time flyga?
Sluta sprid dynga
Då kan NJ lägga ner
Sjukt att SAS tar in flygbolag som inte har fackliga avtal föt sin personal. Bojkotta SAS när de flyger med inhyrt och flyg med Nextjet och Gotlandsflyg istället.
viser hvordan SAS kan anvende en ATR, både for å etablere en egen helårsrute, gi Gotland bedre forbindelser(ut i verden via Arlanda), og ikke minst bygge linjen stor nok til at en 737 kan overta senere.
Det behövs konkurrens. NextJet är alltid dyra
5x5x2+1×2+3×2=58 turer
60 turer ger 4200stolar i veckan
Det borde ändå vara en hyggligt viktig linje för NextJet idag, i samarbete med SAS.
Så om “deal” finns SAS – NextJet – vad får NextJet då?
Givande och tagande – eller bara tagande.
Borde innebära att NextJet får det tufft med gammal ATP, fast det kanske finns någon bakomliggande uppgörelse (kanske tom med Braathens?)
Ja någon måste ju göra det eftersom SAS inte längre inte har piloter heller till sin produktion.
Jet Time är ett bra bolag för övrigt! 😉
De har både egna flygplan och piloter!
Ja det är från Gotland det! Någon klagar säkert över att Jet Time flyger, men nu är det så att många av dessa passagerare flyger vidare, med SAS.
Kul att se SAS ökar sina flygningar interkontinentalt med sitt flygbolag och dess flotta!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten