SAS erkänner misstag

Publicerad den 5 september 2007
Kommentarer

SAS interna analys visar att det är SAS som bär ansvaret för det allvarliga säkerhetsfel som var orsaken till att ett flygplan - en tvåmotorig propellermaskin Dash 8—Q400, var på väg att störta 6 april förra året.

Bilden: SAS Q-400, Foto: Hans Norman

SAS-koncernens säkerhetssystem sviktade. Detta slår SAS interna analys fast i en undersökning som SAS dock inte vill lämna ut.

Flygchef Ola Reinholdt säger till Jyllandsposten:

– Vi lever av att transportera passagerare säkert från A till B. Förloppet under denna flygning var inte så som vi önskat. Vi har i vår interna rapport pekat på att det har förekommit interna brister som vi har tagit steg mot att undvika framöver. När vi har händelser av denna karaktär, är det klart att vi ska göra något för att förhindra det.

Det var i april förra året som ett plan startade från Arlanda för en reguljär flygning till Kalmar. Ombord fanns fyra besättningsmedlemmar och 69 passagerare.

Under inflygningen till Kalmar flygplats inträffade ett tekniskt fel som medförde att höger propeller övervarvade.

Enligt nödchecklistan ska ett antal åtgärder vidtas och avslutas med att flöjla den felande propellern och stänga av motorn för att minska luftmotståndet. Befälhavaren beslöt dock att inte stänga av motorn. Därmed blev propellerbladen stående vinkelrätt mot flygplanets färdriktning och orsakade ett kraftigt luftmotstånd.

Varningslarmen avlöste varandra och piloterna hade stora svårigheter att flyga planet som var instabilt och tappade höjd.

Piloterna lyckades dock efter stora svårigheter landa planet.

Statens haverikommission har tidigare konstaterat att tillbudet var mycket allvarligt. Kommissionen har ställt sig kritisk till att de säkerhetskrav som passagerarna ska kunna ställa på SAS inte var tillgodosedda under den aktuella flygningen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten