SAS flög hem utan winglets
Publicerad den 3 maj 2013
Medierapporteringen har varit dramatisk och tämligen överdriven kring vad som hände när SAS ordinarie flight SK 908 skulle lämna Newark i går eftermiddag. Sammanstötningen med en amerikanska Embraer 145 från flygbolaget Expressjet, rubricerades inledningsvis som en kraftig kollision som i princip slitit av vingen på SAS Airbus 330.
Det var istället en vinglets på SAS-planet som skadats och under natten gjordes en översyn av skadorna. Ett sjuttiotal passagerare kunde flygas hem med SAS via Köpenhamn och andra via Stockholm och Frankfurt.
Tekniker från Airbus, SAS och de amerikanska flygmyndigheterna gav idag klartecken att flyga hem planet sedan dels den skadade vingletsen och även den andra monterats av.
– Flygplanet levererades ursprungligen utan winglets, de har tillkommit efteråt. Det är alltså inga problem att flyga det utan dem, säger Elisabeth Manzi på SAS presstjänst till Flygtorget.
Det aktuella flygplanet flyger dagligen rotationen mellan Oslo och New York. När den nu är i trafik igen blev det enbart två inställda turer, från New York på onsdagskvällen och till USA på torsdag morgon.
– Vi vill naturligtvis få in den för att montera nya winglets så snart som möjligt men exakt när det ska ske är inte klart.
Kommentarer
På bilden är det en 340. Och det är inte en avslagen winglets på bilden heller… Dom ser ut så där.
Diverse presschefer brukar ju stå och mala samma glosor likt en Bagdad bob.
Jag tror SAS presschef blandat ihop A330 med B737. Inte bra, men heller inte katastrofalt. I sak gör det ingen skillnad, flygplanet flög hem utan winglet.
Skulle tro att både SAS och dom amerikanska luftfartsmyndigheterna känner till A330…
Undrar om SAS presstjänst representerar bolagets kunskap om vad som levererats?
“flygplanet levererades ursprungligen utan winglets” Minns Gottröra där bolaget inte kände till att deras MD-80 hade ART system.
Alla A330 har levererats med winglets. Men går en sönder kan man montera av och flyga utan. Berätta det för SAS..!!!
Menar naturligtvis 330’s
Visste inte att Airbus leverarat 300’s utan winglets ?!
Ingen avslagen vinge.
En Winglet, flera Winglets… (syftar alltså på artikeln)
En Winglet, flera Winglets…
Ja, det är fullt godkänt att flyga utan winglets. Det blir en något mindre B777 av det ;-). Drar en liten aning mer soppa. Nu skall wingleten repareras och på igen.
med pax?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten