SAS fortsatt i topp i Norden

Publicerad den 10 maj 2023
Kommentarer
SAS, Norwegian, Finnair och Icelandair. Det är fortsatt ordningen de fyra stora flygbolagen emellan, visar siffrorna för april.
Passagerarna fortsätter att fylla kabinerna hos de nordiska flygbolagen, även om ökningen planat ut något under april månad. Å andra sidan laddar samtliga för den kommande sommaren och den efterfrågan som redan nu pekar på rekordsiffror. 
– Vi fortsätter att förbereda oss för en aktiv sommarsäsong och har invigt två nya interkontinentala direktlinjer: Från Ålborg till New York och från Göteborg till New York, konstaterade Anko van det Werff i en kommentar till statistiken för april. 
Även Norwegian ser fram mot sommaren och räknar med att den kan bli flygbolagets starkaste sommar någonsin.
– Vi är särskilt glada över att den positiva bokningstrenden fortsätter när vi nu går mot sommaren, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.  
Siffrorna för april i år börjar också närma sig de som gällde 2019, innan pandemin. SAS till exempel är cirka 300 000 passagerare back i jämförelse. Norwegian däremot hade drygt 3,1 miljoner passagerare i april 2019 men då var verksamheten en helt annan, bland annat med långlinjer på flygprogrammet. Det som skiljer de fyra nordiska flygbolagen idag, 2023 är förmågan att fylla stolarna ombord. Både Norwegian och Icelandair har över 80 procents kabinfaktor medan SAS och Finnair halkar en bit under den gränsen.
SAS
Passagerare: 1,9 miljoner (mars: 1,9 miljoner)
Kabinfaktor: 76 procent
Norwegian
Passagerare: 1,7 miljoner (mars: 1,5 miljoner)
Kabinfaktor: 83 procent
Finnair
Passagerare: 868 400 (mars: 953 000)
Kabinfaktor: 74 procent
Icelandair
Passagerare: 296 000 (mars:242 00)
Kabinfaktor: 83 procent
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-05-14 13:01

Förstår inte Flygbolaget att nåt är fel då trots stigande bokningstal och beläggning så fortsätter förlusterna I miljardklassen.
Är det inte dags att radikalt minska de fasta kostnaderna? Fram med motorsågen.

Gullan Purser&TrafikExpert
2023-05-10 17:53

Trevliga nyheter, äntligen visar sig vårt generösa serviceprogram bära frukt, som vi i kabinen har kämpat för att polera upp siffrorna.
Nu kommer sommaren och då lägger vi i femmans växel på kaffebryggaren , hos oss skall kunderna trivas och få valuta för pengarna.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten