SAS: Fyra flygplanstyper täcker det mindre kapacitetsbehovet

Publicerad den 22 mars 2022
Kommentarer
I sommar flyger SAS fyra olika flygplanstyper på de mindre linjerna. Det täcker kapacitetsbehovet i storleken under A320-familjen. Samtidigt är det en del i analys- och beslutsarbetet inför nästa flygplansinköp i SAS.
Under nästa vecka planeras den första av SAS Embraermaskiner till Kastrup. Den följs sedan av ytterligare fem flygplan, alla sex är E195 och har 114 stolar ombord. Samtidigt finns redan nu en av Air Baltics A220-300 med 145 stolar ombord på plats i Köpenhamn och flyger en del av SAS trafik under en period. Av allt att döma följs den av ytterligare en under kommande sommar, båda flygplanstyperna har kapacitet att flyga i hela det europeiska trafiksystemet. Därmed börjar en del av pusslet med att optimera SAS flotta för den kommande sommarsäsongen att vara klart. 
– Vi ser att marknaden är på väg tillbaka men den är samtidigt svår att förutsäga. Prognosarbetet idag är ett helt annat jobb än innan pandemin. Passagerartillströmningen ändras med kort varsel och gör att vår planeringshorisont är betydligt kortare än tidigare, säger Mikael Wångdahl, VD för SAS Link och VP External Productions på SAS till Flygtorget. 
I och med tillförseln av Embraer E195 och Airbus A220-300 täcker SAS nu kapacitetsbehovet i nivåerna under A320-familjen. Där finns sedan tidigare inhyrda CRJ900 och ATR72. Kapacitetsmässigt innebär det för kort och medeldistanstrafiken:
ATR72: 72 stolar
CRJ900: 90 stolar
E195: 114 stolar
A220-300: 145 stolar
 
Det kompletterar SAS befintliga flotta vid sidan av långlinjemaskinerna:
737-700: 140 stolar
A319-100: 141 stolar
A320-200: 168 stolar
A320neo: 174 stolar
737-800: 181 stolar
A321-200: 198 stolar
 
Visserligen är de mindre Boeing 737-700 och Airbus A319-100 i princip lika stora som en A220-300. Men de är båda på väg ut ur flottan och en ersättare som diskuterats flitigt är just Airbus regionalmaskin A220 och Embraer E2 195. I och med introduktionen av E195, täpps dels behovsluckan till, dels skapas ett andrum i planeringen inför infasningen av den nya flygplanstyp för den mindre regionala trafiken som SAS förr eller senare ska fatta beslut om. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2022-03-22 11:38

C og Y-klasse inn, f.eks for A-320 Neo…..på Europatrafikk, mens den innenriks går med 180 seter i en klasse.

Räknaren
2022-03-22 10:34

Naturligtvis går det inte att gå på siffrorna från tillverkarna. Alla flygbolag har egna konfigurationer. Kolla på SeatGuru till exempel.

Brace
2022-03-22 08:10

Var hittar du de siffrorna? Bolagen kan ju ha en annan konfiguration än vad tillverkaren föreslår. Är det SAS konfiguration eller flygplanstypen du pekar på?

Sören
2022-03-22 08:00

I stort set samtliga flygplanttyper har fel antal stolar i artikeln. Här är de korrekta:

ATR72: 70 stolar
737-700: 141 stolar
A319-100: 150 stolar
A320neo: 180 stolar
737-800: 183 stolar
A321-200: 200 stolar

Tim
2022-03-22 07:07

Så mycket för enhetsflottan…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten