SAS: Fyra flygplanstyper täcker det mindre kapacitetsbehovet
Publicerad den 22 mars 2022I sommar flyger SAS fyra olika flygplanstyper på de mindre linjerna. Det täcker kapacitetsbehovet i storleken under A320-familjen. Samtidigt är det en del i analys- och beslutsarbetet inför nästa flygplansinköp i SAS.
Under nästa vecka planeras den första av SAS Embraermaskiner till Kastrup. Den följs sedan av ytterligare fem flygplan, alla sex är E195 och har 114 stolar ombord. Samtidigt finns redan nu en av Air Baltics A220-300 med 145 stolar ombord på plats i Köpenhamn och flyger en del av SAS trafik under en period. Av allt att döma följs den av ytterligare en under kommande sommar, båda flygplanstyperna har kapacitet att flyga i hela det europeiska trafiksystemet. Därmed börjar en del av pusslet med att optimera SAS flotta för den kommande sommarsäsongen att vara klart.
– Vi ser att marknaden är på väg tillbaka men den är samtidigt svår att förutsäga. Prognosarbetet idag är ett helt annat jobb än innan pandemin. Passagerartillströmningen ändras med kort varsel och gör att vår planeringshorisont är betydligt kortare än tidigare, säger Mikael Wångdahl, VD för SAS Link och VP External Productions på SAS till Flygtorget.
I och med tillförseln av Embraer E195 och Airbus A220-300 täcker SAS nu kapacitetsbehovet i nivåerna under A320-familjen. Där finns sedan tidigare inhyrda CRJ900 och ATR72. Kapacitetsmässigt innebär det för kort och medeldistanstrafiken:
ATR72: 72 stolar
CRJ900: 90 stolar
E195: 114 stolar
A220-300: 145 stolar
Det kompletterar SAS befintliga flotta vid sidan av långlinjemaskinerna:
737-700: 140 stolar
A319-100: 141 stolar
A320-200: 168 stolar
A320neo: 174 stolar
737-800: 181 stolar
A321-200: 198 stolar
Visserligen är de mindre Boeing 737-700 och Airbus A319-100 i princip lika stora som en A220-300. Men de är båda på väg ut ur flottan och en ersättare som diskuterats flitigt är just Airbus regionalmaskin A220 och Embraer E2 195. I och med introduktionen av E195, täpps dels behovsluckan till, dels skapas ett andrum i planeringen inför infasningen av den nya flygplanstyp för den mindre regionala trafiken som SAS förr eller senare ska fatta beslut om.