SAS “gröna” inflygningar på Kina-export

Publicerad den 9 maj 2007
Kommentarer

SAS har på inbjudan av Beijing University of Astronautics & Aeronautics genomfört ett endagsseminarium i Beijing där man delat med sig av sina erfarenheter och kunskaper om "gröna" inflygningar.

Bilden th: Fr v Christian Nyblom, baschef på Arlanda för SAS, Per Ahl, pilot på SAS och
Kim Silander och Kevin Li på Linfair
.

"Kineserna var väldigt intresserade och sa att det där vill vi ha redan i morgon",
berättar Per Ahl, pilot på SAS och en av dem som kom med idén till bolagets projekt för "gröna" inflygningar. "Kineserna har aldrig gjort något liknande."

Seminariet genomfördes av SAS på det kinesiska universitetet, tillsammans med ingenjörsgruppen Linfair. Linfair är ett Hongkong-baserat företag vars mjukvara nu ska användas på marken på Arlanda i ett mera utbyggt system för "gröna" inflygningar.

Syftet är att göra en så stor del av hela flygningen som möjligt "grön" genom en tätare kommunikation mellan flygplanet och tornet på Arlanda redan från det att planet lyfter någonstans ifrån (Flygtorget @irmail 28 mars 2006).

På seminariet deltog högre ansvariga från alla större kinesiska flygbolag, bl a Air China, en rad

Air China

flygplatser, olika myndigheter och investerare.

"Vi fick byta lokal i sista stund därför att intresset blev mycket större än man räknat med", berättar Per Ahl för Flygtorget @irmail. "Det kändes som om de olika parterna aldrig talat med varandra om de här sakerna, men nu gjorde man det och stämningen var mycket positiv. Paneldiskussionen, som getts en timme, varade i stället i två timmar."

Medan den svenskledda delegationen gästade Beijing hade man också ett möte med den svenska ambassaden.

"För vad som nu gäller är att få de kinesiska politikerna att reagera på de möjligheter våra försök 
och kunskaper kan ge dem",
säger Per Ahl. "För faktum är att kineserna måste delta och bidra i försöken att spara bränsle och därmed också miljön."

Per Ahl, SAS TUR07

Per Ahl, SAS  på TUR 2007

"Och om det tog två år för oss på SAS att komma igång med detta, så borde man i Kina – genom att

ta del av våra erfarenheter – kunna genomföra den första gröna inflygningen i Kina lagom till OS nästa sommar."

Som en direkt följd av seminariet i Beijing om "gröna" inflygningar så har

SAS och Arlanda nu också besökts av en media-delegation från Kina, som nu rapporterar för kineserna om vad de sett och upplevt i Sverige.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten