SAS Ground Handling på väg bort
Publicerad den 23 oktober 2015
Det första försöket med Swissport gick i stöpet efter långa förhandlingar. De tio procent som sålts köptes tillbaka och försäljningen var tillbaka på ruta ett. Samtidigt pågick dock förhandlingar med Swedavia som sedan dess tagit över marktjänsten på de regionala flygplatserna i Sverige.
I juni i år skrevs en avsiktsförklaring med Widerøe Ground Handling och den har i dagarna övergått till ett regelrätt avtal. Därmed tar Widerøe över SAS Ground Handling på 14 flygplatser i Norge där SAS har trafik, Gardermoen undantaget. Det nya avtalet börjar gälla den 1 februari nästa år och innebär att 850 heltidstjänster, utrustning, lokaler och handlingskontrakt överförs från SAS. Det hela sker som en verksamhetsöverlåtelse och ger inte någon effekt på SAS resultat. Det blir istället ett nollsummespel eftersom SAS sedan köper samma tjänst av Widerøe som de tidigare själva utförde.
– Det är i linje med vår strategi att fokusera på flygverksamheten och samtidigt minska de fasta kostnaderna i bolaget, säger Rickard Gustafson, SAS VD och koncernchef.
Widerøe Ground Handling har sedan tidigare marktjänst på 28 flygplatser runt om i Norge. Det växer nu till 42 flygplatser och gör bolaget till det största i Norge med ambition att växa ytterligare. Redan nu finns kontrakt med Wizz Air och KLM på flygplatsen Torp.
– Vi kan uppfattas som en mer neutral aktör bland flygbolagen i Europa och det kan vara lättare för oss att få handlingsavtal med dem, än det varit för SAS, säger Stein Nilsen, ordförande i Widerøe Ground Handling.
Kvar finns nu de stora flygplatserna i Skandinavien eftersom de regionala flygplatserna i Danmark i de flesta fall har egen markpersonal. I början av september skrevs en avsiktsförklaring med Aviator som omfattar flygplatserna i Köpenhamn, Oslo, Stockholm, Göteborg och Malmö. Där har parterna ännu inte kommit fram till ett slutligt avtal. Allt talar för att den pågående processen ska kunna slutföras vilket innebär att SAS sedan har gjort sig av med hela den egna markorganisationen och de drygt 4 000 personer som arbetat i den.
Kommentarer
Angående anciennitet: På vilket sätt skulle en SGH anställd ha högre anciennitet än en Aviator anställd? Nu är det ju dessutom så att Aviator köper SGH, så… Som sagt, lika antal avgångar som förut, så alla behövs. Tänk på att detta är människors dagliga liv, ni snackar skit om, oavsett Aviator eller SGH.
Tråkig attityd allmänt bland inläggen. Vet inte varifrån man fått, att SGHs anställda skulle gå före Aviator anställda. Har själv arbetat/arbetar för Servisair, Menzies Aviation, Novia o Aviator på GOT/OSL/CPH/ARN och vet alltså mycket väl vad som har hänt och kommer att hända. Det blir inga uppsägningar av Aviator personal, till fördel för SGH personal, och det kommer ni att se när det hela träder i kraft. Tänk logiskt, det är fortfarande samma antal avgångar, så all personal behövs fortsatt.
Tråkig attityd allmänt bland inläggen. Vet inte varifrån man fått, att SGHs anställda skulle gå före Aviator anställda. Har själv arbetat/arbetar för Servisair, Menzies Aviation, Novia o Aviator på GOT/OSL/CPH/ARN och vet alltså mycket väl vad som har hänt och kommer att hända. Det blir inga uppsägningar av Aviator personal, till fördel för SGH personal, och det kommer ni att se när det hela träder i kraft. Tänk logiskt, det är fortfarande samma antal avgångar, så all personal behövs fortsatt.
Tror du det på fullaste allvar??
Tror folk på Aviator på riktigt att de får behålla sina jobb, när SGH anställda med långt högre anciennitet kommer in i företaget? Snarare så att 90% Aviators anställda kommer få sparken, pga sämre anciennitet.
hahahaa, din avundsjuka lyser upp hela sidan!!!
Dom som kommer till SGH från Aviator berättar om dåliga förutsättningar och hemska avtal etc. Tur att man slutat på företaget så man slipper denna farsen.
Ps. ID biljetterna är “ok” på longhaul. Men inom Europa så kan det kvitta. Sista 10 åren så har dom blivit uppätna av skatter. Ds.
Mao kommer x antal själar att missa sina ID resor via SAS!
Jätte tråkigt för dom ju!
🙂
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten