SAS-groups förlust förra året; 1,8 miljarder
Publicerad den 10 februari 2005SAS Groups resultat 2004 blev -1,8 miljarder. Per flygpassagerare innebär detta att koncernen - förenklat -förlorade c:a 57 kronor på varje flygbiljett. Jørgen Lindegaard (bilden), VD och koncernchef i SAS koncernen kommenterar resultatet :
-Under 2004 har vi haft många framgångar. Vi har sänkt vår enhetskostnad betydligt, skapat en ny affärsstruktur och vänt flera olönsamma bolag i koncernen till lönsamma. På grund av en historiskt stor yieldnedgång, rekordhöga bränslepirser och stor överkapacitet på många marknader blev SAS koncernens helårsresultat klart otillfredsställande.
-Det måste noteras dock att det underliggande resultatet för fjärde kvartalet är det bästa sista kvartalet på fyra år. Det indikerar att våra åtgärder på både intäkts- och kostnadssidan ger effekt, vilket visar att SAS är på rätt väg inför 2005.
Huvudpunkter från SAS koncernens bokslutskommuniké som publicerats idag:
· SAS koncernens omsättning steg med 0,6% till 58 073 MSEK för helåret 2004.
· SAS koncernen transporterade 32,4 miljoner passagerare, en ökning med 4,4% jämfört med 2003.
· Resultatet före reavinster och poster av engångskaraktär uppgick till -1 814 MSEK för helåret 2004. Det är en förbättring med 407 MSEK jämfört med 2003.
· Resultatet före reavinster och poster av engångskaraktär uppgick till -344 MSEK för det fjärde kvartalet 2004.
Konsensus i marknaden indikerade en förlust för helåret på 1 814 MSEK (Reuters) och 1 748 MSEK (SME Direkt), i linje med utfallet på 334 MSEK.
Fjärde kvartalets resultat före reavinster och poster av engångskaraktär uppgick till 344 MSEK jämfört med 415 MSEK under 2003. SAS koncernen har under det fjärde kvartalet haft negativa engångseffekter på 350 MSEK från en pilotstrejk i Spanair, engångseffekter i SAS Cargo, kabinkonflikt och problem med ATC (Air Traffic Controll) i Norge.
Turnaround 2005 har fortsatt att ge stora kostnadsbesparingar för koncernen. Sedan fjärde kvartalet 2002 har Scandinavian Airlines enhetskostnad minskat med 26%, justerat för bränslepriser och valuta.
År 2005 förväntas också bli ett utmanande år med fortsatt överkapacitet på flera marknader, men med en ny kostnadsplattform, ändrad affärsstrukturmodell och med nya kommersiella aktiviteter förväntas SAS koncernen stärka sin position ytterligare under 2005.
Fortsatt stor osäkerhet om utvecklingen i flygbranschen ger anledning till försiktighet, men förutsatt oförändrad yield och positiv trafikutveckling samt att inga väsentliga förändringar sker i omvärlden visar lagda affärsplaner ett positivt resultat för 2005.
För ytterligare information vänligen se den kompletta bokslutskommunikén som finns på www.sasgroup.net
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten