SAS hyr in HiFly på USA-flyget
Publicerad den 19 november 2013
Det blir än en gång det portugisiska flygbolaget HiFly som rycker in och stöttar långlinjetrafiken från Skandinavien. Främst är det Norwegian som tvingats använda dem som räddningsplanka när problemen tvingat Dreamlinern kvar på marken.
Den här gången är det SAS som behöver hjälp med linjerna till Washington. Det beror på att den A340 som SAS leasat av Airbus fortfarande står kvar i Chile sedan Airbus och Lan Chile inte kan komma överens om avtalen. Att SAS över huvud taget behöver en back-up i interconttrafiken beror dels på att flottan på 11 flygplan är hårt utnyttjad, dels på att de ska in på sedan länge planera och omfattande service.
Inhyrda underleverantörer är inget ovanligt i SAS. Under det senaste året har bolaget vid ett par tillfällen tvingats hyra in en Boeing 777-200 från Euro Atlantic, också det ett portugisiskt flygbolag, när en försenad c-check skapade hål i flottplaneringen. Under årets sommarsäsong i år har amerikanska Omni Air haft en Boeing 767 i standby för SAS räkning som i sin tur utnyttjat den för att klara den sena turen från Köpenhamn till New York. Det var en resurs som också använts minst en gång i veckan under oktober på linjen frän Köpenhamn till Washington. Att använda en Boeing 767 med enbart två klasser ombord har inte varit helt lyckat och det har förekommit en del kritik från passagerarna.
– Vi väljer att hyra in från HiFly eftersom de har en flygplanstyp som bättre passar våra behov, säger Henrik Edström på SAS till Flygtorget.
Den inhyrda A340-300-maskinen från HiFly ska flyga uteslutande på sträckan mellan Kastrup och Washington under perioden 21 november till 2 december.
– Vi har ett korttidskontrakt med dem. Om det blir en förlängning är i nuläget oklart, säger Henrik Edström.
När den sedan länge avtalade A340 som SAS leasar från Airbus verkligen kan levereras är inte heller det klart. Förhoppningarna är att den kan vara i trafik i februari-mars men det kan också komma att dröja till sommarprogrammet startar i april.
Kommentarer
Flög inatt från Washington med detta plan. Det kändes lite bättre än SAS egna gamla plan. Underhållningssystemet verkade dock ganska kasst samt vissa brister i drinkserveringen…
Sanningen är att den A340 som SAS skall leasa av Airbus är parkerad i Europa klar för leverans sen början av Nov 2013 men SAS har inte möjlighet att ta emot flygplanet 2013 pga resurs skäl.
Hehe ja som sagt, detta är ju en gammalt
Denna nyhet släppte ju jag här på forumet redan i fredags 😉
Och vad grundar du den “faktan” på. Det är ingen fakta så länge du inte visar upp en källa….
Hur svårt kan det vara att hitta en annan A340 än den som skulle komma från Chile? Det är ju inte direkt en eftersökt flygplansmodell så det kan ju bara inte vara omöjligt att hitta en annan??
Fakta no.2: “olleli” bör återvända tillbaka till skolbänken och lära sig ett och annat om stavning och särskrivning.
Varför Norwegian fick kritik var att de utlovat “Dreamliner upplevelse” samt sagt till HiFly att allt ombord kostade extra.
När de flyger för SAS gäller helt andra regler ombord. Vatten/Vin/öl och mat ingår utan extra kostnad. Så även filt.
Lite komiskt att det är just HiFly som nu ska flyga för SAS med tanke på allt ståhej det blev här på Forumet när Norwegian skrev kontrakt med det Portugisiska bolaget. Då var det i princip fel på allt vad gällde HiFly, dess personal och flygplan.
Smith&Jones läser nyheterna, han analyserar och värderar dem och skriver inlägg. Fortsätt så!
Att vara för trötter för att klicka på flygforum och läsa flygnyheten som kommer i morgon eller övermorgon redan idag måste vara lika omöjligt som att resa med tidsmaskin.
Fakta: sas sponsras olagligt med skattepengar, åxå sålt sina alla reservmotorer miljard kr,för visa vinst siffror då för skapa ökad aktie värde, bara för ett kvartal, sedan är det samma visa igen. Det sparkas kors och tvärs yrkes kunnigt folk där som råkat kritisera bolaget för att de götslar med resurser, vi tänkte lämna in ett otroligt bra förslag till sas nämligen att de kanske kan
Gå till RyanAir för utbilding hur man sköter flygbolag.
Ja, uppenbarligen befinner sig “Alias Smith & Jones” (snacka om gammal skåpmat…) i den positionen att allt snurrart kring honom och han är fullt informerad om flygbranschens utveckling. Vi andra stackare, cirka 10 000 per dag, gillar nyhetsflödet.
Gamla nyheter igen! Man kan ju undra ibland om inte Carlsson läser lite på flygforum och vipps nästa dag så har man “pinnfärska” nyheter.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten