Featured article image

SAS i september: 2,3 miljoner färre passagerare

Publicerad den 8 oktober 2020
Kommentarer
Det är fortsatt brutala siffror när SAS räknat samman verksamheten för september. Blott 600 000 passagerare under månaden, en minskning med 2,3 miljoner sedan samma månad förra året. Trots allt klarar sig SAS bäst i Norden
I september månad flög 614 000 passagerare med SAS. Det är svindlande 2,3 miljoner färre än antalet resenärer under samma månad förra året. För att göra det hela än mer bekymmersamt är det också 100 000 färre än under augusti i år då passagerarsiffrorna stannade på 717 000. Det pekar än en gång på det faktum att den återhämtning som började under sommarmånaderna nu har planat ut. En av orsakerna till det är det faktum att under september var det flera länder som åter klassades som röda med åtföljande restriktioner och minskat flygande. Den som letar efter ljusglimtar kan dock konstatera att i september flög en halv miljon fler ombord hos SAS än under den riktigt svarta månaden april. 
Inrikestrafiken i Sverige och Norge är motorn som drar flygbolaget vidare. Efterfrågan där är betydligt starkare än på de europeiska och interkontinentala linjerna. 
– Sedan i mars, när nästan all vår trafik stoppades, har vi långsamt börjat bygga upp vårt nätverk igen. Nu har vi uppemot 380 dagliga avgångar till 75 destinationer och jag är glad att vi nu har återupptagit vår närvaro i fastlandskina efter nio månaders uppehåll. Övergripande efterfrågan är dock kraftigt styrd av reserestriktioner, säger SAS VD Rickard Gustafson i en kommentar. 
Införandet av nya restriktioner, som sedan tas bort för att än en gång införas igen, ställer stora krav på planeringen av flygprogrammet. 
– Blickar vi framåt så fortsätter vi att följa marknadsutvecklingen och är redo att göra ytterligare justeringar utifrån hur efterfrågan utvecklas, fortsätter Rickard Gustafson.
Trots de bistra siffrorna är SAS det internationella flygbolag i Norden som klarar sig bäst. Norwegian hade drygt hälften av vad SAS lyckades uppnå, 319 317 passagerare. Finnair å sin sida hade bara 115 500 passagerare under september vilket gjort att det finska flygbolaget nu går in i ett övervintringsläge och planerar för bara 70 – 80 flygningar under oktober månad istället för planerade cirka 200 flygningar. Allra värst ute är Icelandair som under september bara 24 626 passagerare internationellt och inrikes inräknat.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Röda Baronen
2020-10-10 09:17

Vilka skyhöga löner är det, som du raljerar över, vänligen utveckla lite.
Det verkar som du har din info från ett oseriöst medie som t.ex. Aftonblasken.

Lena
2020-10-09 09:37

Vem har inte fått se arbetstillfällen försvinna ut från SAS till konsultföretag och till lågprisländer.
Gäller för SAS piloterna att förstå att det kommer att hända dem också, för att SAS skall överleva.
En SAS pilot är inte unik på något sätt , en kollega från SAIL gör jobbet lika bra.
Hoppas SAS överlever och gör något åt pilotavtal och skyhöga löner.

Revisorn
2020-10-09 07:09

Håller med dig, (nästan) väldigt trist läge i världen nu. En liten rättelse, arbetsmarknaden är inte Svensk, den är sedan många år Europeisk.

Lasse
2020-10-09 05:59

“vårt serviceupplägg som är corona anpassat”

Dagens sanning, är ju noll service medans dom flesta andra bolag har full service nu Intra-Europa…

Piloten
2020-10-08 22:05

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. En otroligt trist utveckling, men det är den vägen bolaget kommer att vandra.. Obegripligt i hela den här farshen är ju att vi talar om ett bolag som är till betydande del statligt ägt.. Är det här din vision av den svenska arbetsmarknaden Stefan Löfven?

RDG
2020-10-08 16:01

Det finns absolut inga tecken på att piloter kommer att återanställas i SAS. Bedömningen är att det blir ytterligare en halvering av den fasta personalstyrkan och avyttring av all markservice inom en snar framtid. Att använda egna permitterade piloter kommer aldrig att ske. Enda sättet för SAS att överleva är att strukturera om så att all markservice, piloter och kabinpersona blir flexibel och detta kan ske genom köp från olika typer av bemanningsföretag.

Revisorn
2020-10-08 12:38

Kan det finnas ett samband med att SAS BLÖDER kapital, och man gör allt för att sänka produktionskostnaderna, och på så vis rädda bolaget?

Gullan Purser&TrafikExpert
2020-10-08 09:24

Men så trevliga nyheter, de visar att vi är på rätt väg, Det visar ju att kunderna uppskattar vår tidtabell, priser och vårt serviceupplägg som är corona anpassat, och som vi sakta öppnar upp och modifierar så fort vi kan.

Nextjet
2020-10-08 08:39

Varför hyr SAS in piloter utifrån när deras egna är permitterade?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten