SAS och Norwegian oense om preclearence
Publicerad den 11 april 2016Idag finns det preclearence i Kanada, på Irland, i Karibien och Abu Dhabi. Men US Customs and Border Protection, CBP, den amerikanska myndighet som utfärdar tillstånd vill utöka den gruppen och en av de flygplatser som ligger mycket bra till är Arlanda. Det är i så fall en utveckling som får Swedavia, näringsministern och inte minst Norwegian att göra tummen upp. Alla tre har tidigare talat om att om Arlanda utrustas med amerikansk inresekontroll ökar det attraktionskraften och möjligheten att locka till sig fler flyglinjer. Bland annat skulle det kunna vara i formen av asiatiska flygbolag som lägger linjerna till östra USA via Stockholm istället för över Stilla Havet.
– Det skulle underlätta resandet och göra Arlanda till en lockande flygplats för flygbolag som vill ha enkla vägar mellan Europa och USA. Det betyder även mycket för de företag som har sina huvudkontor i närheten av Arlanda och det kan locka hit nya företag, sa näringsminister Mikael Damberg i en intervju i Svenska Dagbladet nyligen.
I Norwegians ursprungliga långlinjeplaner var trafik till och från Asien, med Stockholm som hub, ett tydligt framtidsscenario. I dagsläget är det istället USA som står på programmet med sex linjer till USA. Införandet av preclearende kommer med all sannolikhet att skynda på tillkomsten av fler linjer, framför allt till destinationer vid sidan av de stora städerna.
Den andra stora USA-aktören på Arlanda, SAS, är dock inte lika positivt inställda. I första hand är det risken för kostnader som flygbolaget vill ha utrett, Arlanda måste göra en relativt stor ombyggnad av nedre våningen på F-piren om systemet ska införas. Samtidigt är man från SAS sida inte helt övertygade om att det blir så stora tidsvinster.
– Det finns exempelvis en risk att de kunder som påbörjar sin resa på en annan inrikesdestination än Arlanda får betydligt längre transfertid än idag, kanske i värsta fall med övernattning, och att incheckningstider måste förlängas, skriver Knut-Morten Johansen, presschef på SAS till Flygtorget och föreslår att en utredning görs om att istället satsa på systemet Global Entry.
I korthet innebär det att medborgare i anslutna länder får ett förenklat inreseförfarande på plats i USA. Detta efter att första ha skickat in en del personliga uppgifter till de amerikanska myndigheterna innan avresan.
– Det är ett alternativ som skulle förenkla resandet till USA för alla danska, norska och svenska medborgare och som inte kräver några investeringar. Denna lösning finns för närvarande tillgänglig för medborgare i t.ex. Nederländerna och Tyskland och snart också för UK.
I dagsläget finns inga definitiva besked om och i så fall när ett klartecken för preclearence på Arlanda kan komma.
Kommentarer
Alla kostnader mht. evt. pre clearence kommer vi flyg resenärer att betala, genom påslag på biljettpriserna, är det värt det nej absolut inte.
Om man idag är ESTA resenär går det ganska lätt att komma genom US Immigration ändå.
Problemet är att pre-clearance hamnar på ARN och inte på CPH. Dansk avundsjuka ser hellre att ingen nordisk flygplats får en fördel som inte gynnar CPH. Se bara när ARN fick HKG. Dansken skrek i högan sky och krävde att CPH också skulle få direktflyg till HKG. SAS skulle alltså konkurrera inbördes på en ny linje.
Att Luleåpassagerarna skulle behöva en hotellnatt i Stockholm för att åka till USA ordnas ju lätt med en liten tidtabellsjustering.
Har du en källa som kan bekräfta dina påstående med alla kostnader? Jag fick en annan version hur mycket det skulle kosta och är långifrån vad du har påstått.
Mina senaste tre inresor har gått snabbt och smidigt med de nya digitala kioskerna. Att driva kostnader för projekt som varken flygbolag eller resenärer eftersträvar är en av Swedavias paradgrenar….
Operationellt är det en mardröm mex Pre-clearance. På vissa flygplatser är 80% av flighterna till USA kraftigt försenade, på grund av alla som fastnar i kontrollen. På mer än varannan flight måste man dra baggage. Så, det är inte bara fördelar med Pre-clearance. Blir också en massa mis-conx på andra sudan.
Investeringskostnad ca 300-500 msek. Driftskostnad ca 60 msek per år inkluderande försörjning av upp till 20 amerikanska familjer. Resenärer från t.ex. Luleå måste resa dagen innan = en extra hotellnatt. Men kanske stockholmarna är beredda ta kostnaden för projektet,
US Imigration vältrar över sina kostnader på svenska resenärer!
Transfer till inrikes blir dock betydligt kortare.
Via LAX till Hawaii, eller via ORD/EWR till andra destinationer.Det tilltalar inte DY som inte har något samarbete så vitt jag vet. SK har dock codeshare samarbete med bl.a. AA. Så man kan tycka att det borde vara omvänt.
Jag har inte haft några tidsbekymmer med de amerikanska myndigheterna när jag besökt landet på traditionellt sätt så jag har svårt att tro att man vinner så mycket tid på att göra det på ARN.
Det är en stor fördel med pre-clearance på Arlanda. Det är enormt skönt att ha denna procedur avklarad när man kommer trött till USA. Jag står hellre en halvtimma i kö på Arlanda innan jag påbörjat resan än jag står upp mot två timmar i USA och svarar på alla frågor.
Intressant är det att SAS nämner kapaciteten på F-piren som en faktor. (något som egentligen är Swedavias problem)
Är det inte så att om preclearance ges så har Norwegian en stor long haul bospå ARN vilket skulle konkurrensutsätta SAS kraftigt. Är det inte där skon klämmer RG?
I Dublin tar det mellan 35-45 minuter. Vid ankomst kan man annars få vänta upp till 2 timmar för post-clearance.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten