SAS och Singapore Airlines i nytt samarbete
Publicerad den 16 januari 2013Under sommaren 2012 undertecknade de verkställande direktörerna för de båda bolagen ett joint-venture avtal som bland annat omfattar samordning av tidtabeller och gemensamma försäljningsaktiviteter. Berörda myndigheter har sedan dess godkänt samarbetet
– Vi är mycket glada över att nu kunna ta nästa steg i samarbetet med Singapore Airlines. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra kunder fler och bättre möjligheter att nå delar av Asien och Australien/Nya Zeeland från hela Skandinavien, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.
Nyfiken på vad det kostar att flyga till Singapore?
Star Alliance partnern Singapore Airlines flyger för närvarande tre gånger i veckan mellan Köpenhamn och Singapore. I och med det nya joint-venture samarbetet kommer tidtabellen att justeras för att skapa bättre och snabbare anslutningar såväl i Köpenhamn som i Singapore. Från och den 31 mars 2013 kommer även antalet avgångar mellan de båda hubbarna att utökas till fem gånger i veckan och beroende på framtida marknadsutveckling så kan joint-venture samarbetet komma att utökas med ytterligare frekvenser och destinationer i Skandinavien.
SAS och Singapore Airlines har haft ett codeshare samarbete sedan december 2010 på ett antal linjer i Asien och Europa. Codeshare samarbetet utökas nu med ytterligare nyckeldestinationer i norra Europa och Asien.
Kommentarer
Saken är att CPH är i beroende av oss. Vi behöver dem. Vi är ett tillsammans. Men det utesluter inte att SQ kommer att börja trafik på ARN. Det kommer.
Så var det då dags igen för svenskar och norrmän att pröjsa för att hålla Kastrup igång! Hur länge ska svenska staten använda våra skattepengar till att skapa jobb åt danskar? SAS är helt i händerna på dansken. Det är dags att säga ifrån!
CPH är ju också en svensk flygplats, varför skulle annars region Skåne och svenska staten finansiera kastrup med ett antal miljoner!
Dansken tackar och tar emot 🙂
Varför åker inte direkt från Arlanda? Tänk på norrut t.ex. Norrland och andra flygorter i Sverige. Bara inte alltid från Kastrup, Danmark åker till Singapore. Kräver att åka SAS nonstop från Arlanda till Singapore. Sverige är nordiska störst invånare än Danmark, Norge.
SAS har alltid hävdat att det är viktigt att ha CPH som hub, då man plockar mycket passagerare från norra Europa. Vilket dessvärre inte stämmer då de i första hand tar sig till hubbar i just norra Europa istället. Alltså har Finnair lyckats utveckla en Asienhub i lugn o ro utan att ha någon större konkurrens. Geografiskt är det närmare från Stockholm än CPH. Handlar nog mest om politik tyvärr.
Vad då Sverige äger 43%… har staten tankat aktier nyligen?
Sverige äger 21,4% Norge och Danmark har 14,3% var inget annat.
Fakta:
-Fler internationella direktlinjer från en stad är bättre än färre
-Hade SAS inte funnits hade det funnits fler internationella direktlinjer från ARN och färre från CPH
=>Det hade varit bättre för Sthlm och sämre för CPH om SAS inte hade funnits
1 3JUNARNDXB‡EK«
03JUN MON CPH/Z‡2 DXB/‡2
1EK 154 J4 C4 I4 O7 Y7 E7 R7 W7*ARNDXB 155P 1015P 77W M 0 /E
M7 B7 U7 K7 H7 Q7 L7
NO MORE EK-1* FOR INTERLINE CONX
Om SAS verkligen siktar på att ta upp kampen med Finnair, till Asien, så blir man nog tvingad att se över sin verksamhet. Så ska ARN bli annat än ett komplement till SAS så gäller det att SAS gör om mycket av nätverket för matartrafik. Och eftersom ARN ligger där det gör är det en större utmaning än CPH, rent geografiskt. Jag tror på SQ till ARN för att stärka den skandinaviska trafiken med stordriftsfördel. CPH är dock basen.
Mössan av till dig som har koll på läget. Fler av ditt virke så kanske det så småningom blir ett seriöst forum.
För info till er övriga så flyger SIA med Boeing 777-212/ER till CPH.
NL ska förstås vara NO, sorry.
Föregående inlägg sammanfattade det hela mycket bra tycker jag. På vilken fakta inlägget från “Knut-Arne” grundar sig på undrar jag dock. Som info ägs SAS till ca 50% av staten (DK, NL, SE). Svenska staten äger 3/7 (ca 43%) av dessa ca 50% som ägs av staterna. Att svenska ägarintressen skulle tillåta detta vara en dansk intresseorganistion är befängt. Knut-Arne får nog läsa på lite mer för att kvalificera sig för ytterligare inlägg i detta forum tycker jag!
Singapore hade sin linje på plats från CPH långt innan ett samarbete med SAS blev aktuellt, så att kritisera SAS är ju bara knasigt… Kritisera Singapore Airlines om ni måste klaga, det är ju de som inte valde ARN!
Detta är väldigt bra för SAS just nu. Fler interkontinentala passagerare som fyller på Europaflygen från/till Köpenhamn behövs för ökad lönsamhet. Köpenhamn har bättre förbindelser med norra Tyskland, Storbritannien, Polen och Norge än vad Stockholm har. Försök att sätta er in i SAS situation istället för att gnälla som småpojkar i den gamla vanliga valsen om Arlanda contra Kastrup. Det är så väldigt omoget och obildat.
SAS är inget annat än en dansk inbtresseorganisation. Pinsamt att vi svenskar (och norrmän) låter oss utnyttjas på detta sätt.
ARN är en nyckeldestination i norra Europa. Vi har ett bra nätverk till Norge samt Finland där vi kan samla passagerare. Sedan även ett komplement till CPH trafiken. Det kommer säkert en linje till Singapore från Stockholm.
När kommer de till Arlanda! Så trött på SAS och deras sammarbeten!
Det er dessverre helt korrekt. Det eneste som kan legge press på SAS er DY/DU slik at også OSL, ARN og kanskje GOT kan få et trafikkprogram som markedet etterspør. Men når SAS nekter å feede så hindrer det de fleste Starpartnere å etablere seg.
Så fort SAS är inblandade blir det från CPH. Är någon förvånad att detta samarbete inte resulterade i linje från Stockholm som någon trodde?? Nej SAS-samarbetet är en garanti för att luftfarten i Sverige förblir outvecklad, tyvärr!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten