SAS och Singapore Airlines vill starta flyglinje

Publicerad den 12 januari 2012
Kommentarer
En direktlinje mellan Stockholm och Singapore och fler frekvenser från Köpenhamn till Singapore. Det blir verklighet sedan SAS och Singapore Airlines undertecknat ett samarbetsavtal.
Singapore Airlines

SAS och Singapore Airlines har undertecknat ett Memorandum of Understanding. Syftet är att ingå ett joint venture-avtal om att införa en gemensam direktlinje mellan Stockholm och Singapore, samt öka frekvenserna mellan Köpenhamn och Singapore. Avtalet, som innebär samordning av tidtabeller och gemensamma försäljningsaktiviteter, ska nu godkännas av myndigheterna i Singapore. 

Singapore Airlines

Idag flyger Singapore Airlines tre gånger i veckan mellan Köpenhamn och Singapore. Det nya samarbetet förväntas öka flygtrafiken mellan Skandinavien och Singapore och, beroende på marknadens villkor, skapa möjligheter för en ny rutt mellan Stockholm och Singapore som ska flygas av Singapore Airlines. Inga flygbolag driver för närvarande direktflygningar mellan de två städerna.

– På grund av den ökade efterfrågan på resor till Sydostasien är vi mycket glada att kunna samarbeta med Singapore Airlines att lansera en ny direktlinje mellan Stockholm och Singapore. Vi kommer också att kunna erbjuda både våra företagskunder och fritidsresenärer ett stort antal destinationer i Sydostasien tack vare vårt samarbete med Singapore Airlines säger Robin Kamark, Kommersiell chef i SAS.

Boka flyg med SAS och Singapore Airlines på Flygtorget

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inte SAS
2012-01-14 08:38

Den här linjen är säkert inte ett SAS-initiativ utan det är Singapore Airlines som expanderar i Skandinavien som ett motdrag mot Qatar och Emirates. SAS hakar på motvilligt!! Luftfartsavtalet med Singapore gör att SIA inte får expandera om inte SAS också får något i gengäld. Så tro inte att SAS har något med detta att göra annat än passivt reagerat… som vanligt!!

Eurobonus Gold
2012-01-13 19:35

Vad roligt att ARN kanske får en ny interkont-destination samt att SQ utökar frekvensen på CPH. Dock lite tråkigt att SAS inte planeras att operera någon av linjerna med egen kapacitet. Kommer SAS någonsin få styrelsens godkännande att anskaffa fler “wide-bodies” för att själva expandera sin interkont-verksamhet. Ser onekligen ganska motigt ut med nuvarande ägarstruktur.

SQ
2012-01-13 19:02

SIA har endast ID förmåner för sina egna anställda, SAS eller andra bolag kan inte resa ID med SIA.

Micke
2012-01-13 14:19

SAS är och kommer alltid att vara ett litet mata bolag som feedar till de stora med bra service och moderna flyg. SAS har inga möjligheter att konkurrera med något annat bolag på långlinjerna, annars hade dom gjort det tidigare men än en gång så måste man lita på sina partners för att överleva…..

Yo
2012-01-13 12:54

Id kommer säkert jubla den dag det finns avtal , men då kanske de är borta , SIN är ju inget semestermål direkt. De behöver plocka av existerande transfertrafik på främst Australien , frågan är om de kommer sätta priserna efter det , de kommer förmodligen att gå in mycket försiktigt i antal turer. I vilket fall som helst så har de bra mycket bättre förutsättningar än MH.

FdSAS
2012-01-13 12:41

Vet inte hu det är nu men för ett par år sedan så kunde SASare inte åka ID med SQ även om dom flög på SK prefix

Bertil
2012-01-13 11:54

Re: Gringo, jag förstår inte hur du läser. Det är tvärtom en massa nöjda kommentarer med anledning av att SQ skall starta en linje till SIN. Ett bättre bolag går inte att få till ARN. Jag som flygpassagerare till Asien regionen känner mej jättenöjd. Tyvärr tycker jag det var trist att MH la ner sin linje till KUL, dom hade ett bra koncept där man kunde uppgradera till C klass i mån av plats till ett bra pris.

JaMa
2012-01-13 11:01

Toppen med fler direktlinjer från Arlanda. Ett samarbetsavtal mellan SAS och Singapore Airlines låter mycket bra. Två bolag som verkligen ger utmärkt service.

pf
2012-01-13 10:51

vent og se.
Tro dette blir en rute mange SAS-ansatte vil juble over, bakveien for ID-feriereiser til Thailand og regionen

Yo
2012-01-13 10:46

Mycket konstig kommentar , MH hade mycket tunt i C segmentet , fel säsong-/sommaren ang turistsäsong och ett svagt nätverk , sunkiga Penang som alternativ på högsäsong till turister , de hade det mesta imot sig och valde att sänka yield när det blev låg beläggning, SQ har ett stort nav , mycket stort.

Ricci
2012-01-12 23:16

Detta är intressant att SQ väljer ett fördjupat samarbete med SAS.
Att ha code-share med ett par linjer är inte ett “fördjupat” samarbete utan det kommer nog mera…..
Om man tittar på hur SQ ha gjort när de har gått in med “fördjupat” samarbete så brukar de bli delägare också…..

Gringo
2012-01-12 22:24

Varför så mycket surpuppar här, ni skriker efter mer direktflyg från Arlanda men när SAS gör något åt det med hjälp av Kvalitets-flygbolag grinar ni?

pf
2012-01-12 18:21

å prise seg ut hva gjelder økonomisegmentet, så hvordan de skal få det til å bære seg blir spennende. Sikkert en del C-klasse trafikk, men her ser jeg MH-caset på nytt…..

Janne
2012-01-12 17:59

Sas ar ett 3-stjernigt bolag och Singapore ar 5-6 stjernigt. En storre mismatch ar inte mojligt. Osannolikt samarbete som inte kommer att vara lenge.

DioNe
2012-01-12 15:55

När tror ni att denna linje kan komma igång? Under senare delen av 2012?

Inte SAS idé
2012-01-12 15:15

Den här nya linjen är säkerligen ett önskemål från Singapore Airlines men inte SAS. En eftergift för att få fram ett luftfartsavtal där Singapore airlines kan flyga till ARN är att SAS släpas med på tåget även om de helst velat stanna i CPH (forever…) Det blir lite fånigt när SAS gör reklam för något de säkert motarbetat i det längsta…

Bertil
2012-01-12 13:52

Superbra för oss resenärer att få direktflyg från ARN till Asien. Dessutom med ett bolag som Singapore Airlines, det är en högvinst. Tyvärr blir det väl den lite slitna B777-200 man sätter in, fast man kan ju hoppas på en B777-300ER som har en bättre C-klass.

Gunnar
2012-01-12 12:57

SAS tar ännu ett steg mot det virtuella flygbolaget! Allt fler linjer flygs huvudsakligen av “partner” i olika konstellationer av “samarbete” – intill partnern tjänar bättre på att sänka samarbetsnivån (BER!).

Josef!!!!
2012-01-12 12:01

Dags och Komma A380 på ARN????

Lars
2012-01-12 11:12

Bra! Som motdrag till etableringen av Berlins nya storflygplats borde SAS mfl bolag överväga fler interkont från ARN. Berlin utgör en direkt konkurrent till CPH, dock kan ARN erbjuda alternativ som utgör en egen nisch.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten