SAS öppnar ny långlinje
Publicerad den 31 mars 2014Det blir en Boeing 737-700 från det schweiziska flygbolaget PrivatAir, målad i SAS färger, som ska flyga den helt nya trafiken mellan Stavanger och Houston. Premiärturen går den 20 augusti och det blir trafik sex dagar i veckan, enbart lördag är trafikfri dag.
Det är tongivande aktörer i oljebranschen som efterfrågat bättre förbindelser till Houston från Norge och resten av Skandinavien.
– Linjen är en skräddarsydd produkt till en specifik marknad med ett
specifikt resebehov, säger Eivind Roald, Koncerndirektör Sales & Marketing på SAS.
Det är en av de första gångerna som SAS väljer att ha en långlinje som inte utgår från någon av de tre stora baserna, Stockholm, Oslo eller Köpenhamn. Också det faktum att det enbart är en klass ombord är en nyhet i SAS produktion.
– Planet har 44 komfortabla platser, ett modernt underhållningssystem och full service med måltider och servering. Tidtabellen ger utmärkta förbindelser mellan Skandinavien och Houston, samtidigt som Houston med Star Alliance är en knutpunkt till destinationer som Mexiko, Los Angeles, Dallas och Phoenix, säger Eivind Roald.
PrivatAir flyger sedan tidigare Boeings Businessinredda maskiner åt bland andra Lufthansa och har i nuläget fyra Boeing 737 BBJ i olika versioner och med kapacitet att flyga långdistans. Bolaget har också beställt två Boeing 787.
Kommentarer
Inget aprilskämt alltså. OK. Men det är ju bara BC ombord så oss vanliga knegare är det skitsamma.
Flyger man på SAS AOC eller hur funkar det där egentligen -PrivateAir är väl baserade i Schweiz (ej EU) och flyger nu från Norge (ej EU), så hur är upplägget?
Någon som har ett informativt och ödmjukt svar?
hva gjør SAS dersom Private Air maskinen får teknikk ? Blir ikke situasjonen litt detsamme som man har kritisert vår lokale 787-operatør med ?
Riktignok har SAS ennå noen alliansepartnere, men vil man egentlig ha mulighet til å få “high-roller” pax i C-klasse til Europa samme kveld, med avg. tid planlagt til 21.35.
Her kan SAS tape sitt renomme snabbt? Noen som vet hvilke “back-up” løsninger som planlegges, if any?
Synd att det inte var större satsning, Houston är ju USA:s 4:e största stad och flygplatsen erbjuder bra transfer med United söderut, men kul med något nytt. Spännande!
Jag ler åt det.
April April :)))
SAS had a problem, but do see opportunities !”
De flyger en 737 BBJ (buisness jet) som är utrustad för att klara längre sträckor. Den är dessutom lättare än standardkonfig
.. klara en så pass lång linje? Sitter det extra stora tankar i dessa maskiner som PrivatAir har? Till skillnad på en “vanlig” 737a…
blir livsdyktig-på sikt kan jo det føre til at SAS vurderer 737 på flere tynne langruter…..
Det här är inte alls bra för näringslivet i Stavangerområdet. Det leder enbart till att KLM drar ned på kapciteten och resultatet blir enbart sämre förbindelser till andra delar av Europa och världen.
Går man in på SAS hemsida kan mas se att Houston är tillagd som ny destination och linjen ska börja flygas 20 augusti 2014. Det låter som ett skämt men kan det vara SAS som står bakom skämtet för gratis reklam?
Tycker det är väl mycket negg här på denna sidan. Kul att man satsar, oavsett bolag. Hoppas det blir lyckad satsning!
Kom inte den här nyheten en dag för tidigt!
hei, bør du lese noen flynettwebsajter idag?
April april?
Undrar vad en t/r biljett går på……
Tror ni man kan komma ned under 20.000 kr?
Kul med en så pass nischad linje som dessutom inte avgår från Köpenhamn.
fra Stavanger at det blir en B-737-700 fra Private Air, 44 seters all business cabin.
Avg tid fra SVG 16.00, fra Houston 21.35, flytid 10t 40 min.
Gode connection muligheter med SAS fra OSL, ABZ, BGO og TRD m/fl….
Gratulerer SAS, Gratulerer SVG, Gratulerer Norsk Oljenæring.
Det blir vel wet-lease, slik at crew fra Private medfører, Pierre?
all business class(no ID-pax), innleid 737 fra Private Air (el.lign)
Stavanger Houston måste det bli. Eller Stockholm till Omaha,
Vågar man hoppas på att den kommer gå från Skavsta?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten