Featured article image

SAS stoppar flygningarna till Stansted

Publicerad den 10 september 2020
Kommentarer
Stansted är ingen lyckad destination för SAS. Nu läggs linjen från Kastrup ner och allt talar för att den planerade linjen från Luleå inte heller blir av.
Stansted
 
I april förra året startade SAS trafik mellan Kastrup och den tredje Londonflygplatsen Stansted. Det var resultatet av den slot-affär som genomfördes 2015 när två landningsrätter på Heathrow såldes med följd att flygprogrammet från Skandinavien till London stuvades om. 
Stansted som destination har varit med hos SAS tidigare, i alla fall två-tre gånger. Första gången var det Göteborg som tappade sina två dagliga linjer till Heathrow hösten 2015. Det var då en av de klassiska direktlinjerna från Göteborg och flögs redan på Torslanda-tiden. Men överflyttningen från Heathrow till Stansted blev ingen lyckad manöver: först reducerades trafiken från två till en daglig flygning och inte långt senare lades trafiken mellan Göteborg och London ner helt och hållet. Det lämnade fältet fritt för British Airways, Ryanair och Norwegian som fortsatt flyger från Landvetter till de tre londonflygplatserna.
I mars i år presenterades också planerna på trafik mellan Luleå och Stansted. Det var en hett efterlängtad linje som dessutom bröt mönstret och knöt ihop en av de regionala flygplatserna med en internationell destination. Två avgångar i veckan under vintersäsongen var tanken. Det mesta pekar dock mot att det inte är en linje som kommer upp på flygprogrammet kommande säsong.
Nu tar också trafiken mellan Kastrup och Stansted slut. Den tillhör de linjer som inte återstartats än och nu visar det sig också att den försvinner helt, såväl under kommande vintersäsong som nästa sommarperiod. Innan coronapandemin flögs linjen en gång i veckan, på söndagar, med en Airbus A320neo.
Skriv en kommentar

Kommentarer

J
2020-09-10 23:37

SAS low quality – low cost drömmar kommer att äta upp SAS inifrån. Har man betalningsviljan att flyga med SAS förväntar man sig kvalitet och premiumkänsla. Den betalningsviljan kommer annars att försvinna och då är det godnatt.

ABC@Jay
2020-09-10 22:05

Försök har gjorts av El Al och diverse businessbolag. Enda riktiga försöket är kanske Emirates men det byggde på att Indier och folk från Mellanöstern ville landa närmare universitetet i Cambridge.

Leif
2020-09-10 14:25

Har ni fått detta bekräftat från sas? Eller spekulerar ni bara?

Jay
2020-09-10 13:53

Absolut intressant att de verkligen aldrig verkar fatta att ingen som aktivt väljer bort LCCs vill flyga till Stansted. Också intressant att de inte kan förstå vilken roll de uppfyller som flag carrier och hur det kräver en annan modell, trots att det hos excelnissarna kliar i fingrarna att bara kopiera Ryan rakt av.

A.
2020-09-10 13:20

Eller Jet2holiday som dem också kallas ibland.

737 älskaren
2020-09-10 10:52

Jag tror du syftar på Jet2.com.

A
2020-09-10 10:46

Det är Jet2, charterbolag

Carl
2020-09-10 10:34

Stämmer

ABC
2020-09-10 10:23

London har inte tre trafikflygplatser, de har sex och till dessa tillkommer mindre flygplatser för privatplan/businessjet.
De sex ”riktiga” flygplatserna är LHR, LGW, STN, LTN, LCY och SEN.

Carrier
2020-09-10 09:04

På bilden syns två gul/blå/röda 737, vilket bolag är detta? Någon som kan urskilja?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten