Featured article image

SAS väljer Aviator istället för Widerøe

Publicerad den 27 september 2023
Kommentarer
SAS tar ännu ett steg bort från Widerøe. I ett nytt avtal tar Aviator över handlingen på sex flygplatser där Widerøe Grouns Handling tidigare hade ansvaret. Enligt SAS är det ett strikt kommersiellt beslut och har inget att göra med att Norwegian är på väg att köpa Widerøe.
Widerøe Ground Handling, WGH, är det största handlingsbolaget på den norska flygmarknaden med verksamhet på 41 flygplatser i landet. Årligen hanteras cirka 185 000 flygningar och merparten av de stora europeiska flygbolagen finns på kundlistan, bland andra KLM, Lufthansa, Air France och nu senaste också Braathens nya charterbolag. Dessutom är SAS en av de större kunderna sedan 2016 när Widerøe tog över all verksamhet från SAS Ground Handling. 
Men nu är det stopp sedan SAS i ett nytt avtal halverar samarbetet med WGH, från 12 flygplatser till sex. Beslutet har av allt att döma kommit som en överraskning för Widerøe. 
– Vi mister kontraktet på viktiga flygplatser och med en partner som vi haft långvarigt samarbete med. Det är lite överraskande att SAS flyttar kontraktet, säger Marius Myhre vd i WGH. 
En del tolkar beslutet som en effekt av att Widerøe är på väg att gå samman med Norwegian. Affären granskas visserligen just nu av de norska konkurrensmyndigheterna som uttryck oro över att konkurrensen på norsk inrikes kan försämras av ett samgående, men de flesta bedömare räknar med att det förr eller senare blir grönt ljus. SAS å sin sida menar att det är uteslutande ett kommersiellt beslut fattat efter ett anbudsförfarande. 
 
– Vi har sträckt oss väldigt långt för att vara konkurrenskraftiga och därför är vi både besvikna och ledsna idag. Jag är särskilt ledsen för alla de dedikerade medarbetares vägnar som i många år levererat tjänster till SAS och som nu går några osäkra veckor till mötes, fortsätter Marius Myhre. 
 
Konkret är det Aviator som tar över handlingen vid sex av de flygplatser som WGH tidigare hade: Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund och Ålesund. Widerøe Ground Handling behåller därmed verksamheten i Kirkenes, Alta, Svalbard, Evenes, Molde och Lakselv. Att Aviator inte tar över även de flygplatserna kan bero på att de inte har någon egen personal där. Bortsett från Molde är de övriga fem också långt upp i norra Norge. För Aviator innebär det ytterligare ett uppdrag för SAS efter att samarbetet inleddes 2020.
Widerøe Ground Handling hoppas nu kunna kompensera förlusten av de sex flygplatserna med fler uppdrag, bland annat för den framtida partnern Norwegian.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Andreas 1
2023-09-28 21:02

Andreas 2:
Vad menar du med ditt inlägg om WF på ARN? Det är väl ingen som tror att de skulle starta upp handlingverksamhet på ARN?

Gullan Purser&HandlingExpert
2023-09-28 07:01

Men så tråkigt, all fantastisk genomfrusen markpersonal man mött genom åren och fått bjuda på en varm kopp härligt kaffe. Jag hoppas verkligen de hittar nya jobb, eller börjar jobba hos oss i kabinen.

Andreas
2023-09-28 05:56

WF har ingen närvaro på ARN då har svårt att se att de skulle sätta upp handling där. Dessutom kör Aviator Norwegian på ARN så mindre sannolikt att de är sugna på WF kommer till ARN. Förutsatt att deras köp går igenom..

Andreas
2023-09-27 22:18

Sista meningen i artikeln säger väl allt? Widerøe räknar med att de snart får sitt framtida moderbolag Norwegian som kund och behöver inte sträcka sig så långt för att behålla SAS. Det behöver däremot Aviator som snart kommer att förlora Norwegian. WGH-VD:ns dramatiska kommentarer till trots låter det som en vanlig upphandling där billigast vann.

Ture
2023-09-27 19:30

Tänk på att SAS också nästa år lägger ner linjerna till Molde och Lakselv och då behöver de inte Widerøe Ground Handling där heller.

klas
2023-09-27 11:48

Bara en tidsfråga innan Aviator tar över på Arlanda? Troligtvis omstruktureras (nytt bolag) eller avyttras SGH vid kommande rekonstruktion men nya SAS kommer inte att ha ett eget bolag för groundhandling. Kan bli rörigt i Köpenhamn med strejker men om bolaget rekonstrueras finns ingen möjlighet att få igenom något för danska facket via en strejk.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten