SAS vill syna Västerås flygplats trafikavgifter

Publicerad den 18 februari 2002
Kommentarer
SAS som förhandlar nu om bolagets trafikavgifter på Västerås Flygplats. SAS vill ta del av Ryanairs och andra flygbolags villkor. Diskussioner om lågprisbolagens villkor pågår även i Europa.

 SAS vill ta del av lågkostnadsbolaget Ryanair avtal på Västerås. SAS skriver till flygplatschefen Mats Åström och vill att flygplatsen redovisar sin ekonomi öppet. Bakgrunden är att SAS vill veta om Ryanair och andra flygbolag har betydligt lägre avgifter som kan snedvrida konkurrensen.


SAS skriver att man är oening med flygplatsen om avtalet och öppenheten och överväger att vända sig till Konkurrensverket.  Innan SAS ger in anmälan till Konkurrensverket ger SAS dock Västerås Flygplats AB möjlighet att öppet, inte bara för SAS utan för samtliga flygbolag, redovisa flygplatsens ekonomi och vad olika flygbolag betala i flygplatsavgifter.


Västerås Flygplats är dock ett aktiebolag som inte behöver – eller har rätt – att utan vidare lämna ut avtal med kunder. Flygplatsens huvudägare är Västerås Stad och Luftfartsverket. Frågan är aktualiserad även utanför Sverige genom att EU-kommissionen just nu granskar Ryanars avtal med flygplatserna i Charlerio utanför Brussel och Hahn utanför Frankfurt som också har statliga och/eller regionala ägare. Man granskar om Ryanair har fått stöd från dessa flygplatsägare som snedvrider konkurrensen.


Enligt vad luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke säger till Inside så gör verket ingen skillnad på Ryanair och SAS, men att bolagen kan efterfråga olika service på flygplatsena.


(bilden: Mats Åström, VD Västerås flygplats)


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten