Sista flygningen med SAAB 2000 hos BRA
Publicerad den 27 juni 2017Kommentarer
Med djup sorg inser jag att SAAB’en nu är borta! det var SAS första fly-by wire flygplan och fortfarande skyhögt avanserad jämnfört med andra kärror typ ATR-&%&/(/(. ca 1200 kg /tim du flyger i hela skandinavien på en timme, och upp till Arkangelsk 5 min efter MD-80. mvh Jan
Ja, SAS kommer öka från 1 till 3 i veckan på GOT-UME
Sista maskinerna med komfort. Saab 2000 har fantastiskt benutrymme, till skillnad ifrån ATR som jag tyvärr ej får plats i. Sen att Saaben ser ut som ett ritktigt flygplan, flyger som en jet, och ATRen ser ut som en Ubåt och är långsam o plastig gör att det är tveksamt om någon kommer att hurra över detta bytet.
Saaben lämnar så slutar man även flyga Göteborg Ume tyvärr. Kommrt Sas öka ?
Tyvärr blev Saab2000 försenad i utvecklingen och för dyr, hade man gjort som ATR och behållt motorn med ny utväxling och ny prop samt förstått strömningen bak vid höjdrodret så hade man nog fått den stora American Airlines ordern och den fortfarande varit i produktion som en förlängd och förbättrad Saab340. Dock hade man inte nått Sutters önskade Cruise speed, dock är det viktigare att certifiera i tid och gå med vinst.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten