Skandalflygplatsen redan för liten

Publicerad den 2 september 2014
Kommentarer
Projektledarna har fått sparken, borgmästaren i Berlin avgår och kostnaderna rakar i höjden för varje månad. Den nya storflygplatsen i Berlin är Tysklands i särklass största byggskandal. Nu visar det sig dessutom att passagerarkapaciteten slagit i taket, innan flygplatsen ens öppnats.

Den nya flygplatsen Berlin Brandenburg, BER, i Berlin ska enligt planerna ersätta de två befintliga, Tegel och Schönefeld och ge Tysklands den storflygplats som det ankommer en huvudstad. Men bygget, som skulle ha invigts i juni 2012 står fortfarande oanvänd, allt medan det ena byggfusket efter det andra upptäcks. Den tidigare notan på 2,5 miljarder beräknas nu hamna på 4,3 miljarder – Euro. Och när det kan komma att bli någon invigning, är det fortfarande ingen som vet.

Nu har dessutom ytterligare ett problem uppstått. Den nya flygplatschefen menar att BER inte klarar större kapacitet än 21 miljoner passagerare per år, alltså i nivå med vad Arlanda hanterar varje år. Det är i sig alldeles för lite och framför allt är det sju miljoner mindre än vad de två flygplatserna redan idag har. Analytiker räknar dessutom med att om 20 år så måste Berlins flygplats ha kapacitet att klara nästan 50 miljoner passagerare årligen. Mer än dubbelt vad flygplatschefen menar är möjligt.

Följetongen Berlin Brandenburg lär fortsätta länge än.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten