Skellefteå Airport blir kommunal

Publicerad den 31 mars 2010
Kommentarer
Från den första april övergår Skellefteå Airport från Luftfartsverket till att bli ett bolag ägt av Skellefteå kommun. Skellefteå Airport är den största flygplatsen som Luftfartsverket sålt.

Flygplatsens verksamhet kommer vara oförändrad och från ägare och ledning ser man positivt på framtiden.

– Skellefteå Airport har funnits sedan 1961. Flygplatsen är en livsnerv för hela regionen, såväl för näringslivet som för invånarna i Skellefteå och övriga Västerbotten och en förutsättning för att snabbt kunna komma ut i Sverige och övriga världen, säger flygplatsens VD Robert Lindberg och fortsätter

– Från den första april blir flygplatsen mer än någonsin skelleftebornas egen flygplats. Att det blir vår egen ger oss stora möjligheter att utveckla och påverka trafiken på ett helt annat sätt än tidigare. Arbetssättet blir också nytt med ett stort fokus på att utveckla affärer samt öka in- och utresandet från Skellefteå Airport. Och vi gör det genom vårt engagemang, lojalitet och genom att vara en del av den regionala utvecklingen.

Flygplatsen är viktig för sysselsättningen i Skellefteå. Utredningar visar att en miljon passagerare genererar cirka 2 000 arbetstillfällen, vidare visar beräkningar på andra orter att en nedläggning innebär minst 200 miljoner i minskade inkomster årligen för Skellefteåregionens näringsliv. Och omvänt: tar man vara på möjligheterna och lyckas öka trafiken med två nya turer om dagen innebär det minst 80 miljoner i ökade inkomster.

Flygplatsens interiör kommer att genomgå en ordentlig ansiktslyftning, med nytt tak, nytt golv och ny belysning.
Dessutom kommer ett helt nytt digitalt skyltmaterial på plats som ska ersätta gamla reklamskyltar och dessutom ge service till resenärerna.

– Vi tittar också på fler möjligheter att göra Skellefteå Airport till en unik upplevelse i form av nya tjänster inom kommunikation och information. Visionen är att vi ska skapa Sveriges häftigaste flygplats. Och med de företag vi har på orten tycker vi att det är fullt rimligt. Avslutar Robert Lindberg

 

Fakta
Passagerare 2009 205 513
Landningar 2009 3 274
Rullbana längd: 2 100 m
Terminalyta: 3 980 m²
Antal anställda: 36 st

Historia
1961 Flygplatsen invigs
1966 Breddning av banan
1966 Instrumentlandning införs
1979 Banan förlängs till 1800 m
1991 Terminalen byggs ut
2002 Banan byggs ut till 2100 m
2004 Nytt torn byggs

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten