Skilda världar på USAs flygmarknad.
Publicerad den 28 april 2002Kabinanställda vill inte diskutera lönesänkningar. United mötte fackföreningsledarna i torsdags i Chicago för att diskutera den finansiella krisen i bolaget. Förlusten för första kvartalet var drygt 5 miljarder och hela 20 miljarder för helåret 2001. United var – oförskyllt – direkt inblandat i två av kapningarna den 11 september och är därigenom extra hårt drabbat.
Ledaren för de 26.000 kabinanställdas fackförening har uttalat att man inte vill diskutera lönesänkningar. – Vi motsätter oss bolagets besskrivning att våra löner är orsak till bolagets finansiella svårigheter, sade Linda Farrow till media vid Chicagomötet.
Lönerna för Uniteds kabinpersonal sätts av en förhandlingsman som varje år undersöker nivån visavi konkurrerande flygbolag. Under 2001 var UALs kabinlöner över genomsnittet hos Uniteds konkurrenter och lönerna höjdes därför inte. UALs ordförande och VD Jack Creighton uttalade besvikelse över kabinpersonalens inställning som han ansåg vara omogen.
Uniteds piloter vill diskutera. Piloterna däremot – genom ALPA (Air Line Pilot Association – Pilotföreningen ) – sade att en grupp vill diskutera med bolaget om att avstå från delar av lönen. ALPAs talesman som representerar cirka 10.000 piloter vid United sade vid Chicagomötet- Vi vill diskutera sänkta lönekostnader som en del av ett program där alla aktieägare skjuter till medel som en del i att åstadkomma en realistisk affärsplan med nödvändig finansiering. Uniteds VD uttryckte glädje och optimism efter ALPAs vilja ett medverka i en sparplan och uttryckte hopp om att alla övriga fackföreningar också ville medverka till att återskapa ett lönsamt United Airlines.
Men jordmånen i bolaget är inte den allta bästa. Uniteds övriga fackföreningar för nyckelpersonal – som representerar 25.000 markanställda och 13.000 flygtekniker -bojkottade mötet eftersom de inte hade fått sina löneavtal förlängda. Ett preliminärt avtal tecknades dock samma dag och United skall möta de markanställdas fackföreningar inom två veckor.
Southwest Airlines överens med piloter. Samtidigt som United och andra traditionella flygbolag i USA kämpar för att sänka lönekostnader går lågkostnadsbolaget Southwest Airlines åt andra hållet. Bolaget tjänar pengar trots krisen och för att fortsätta med detta och samtidigt ta marknadsandelar kommer man att betala extra till de piloter som flyger de äldre Boeing 737-200 som skall fasas ut 2004.
Southwest höjer lönerna med 7 % för de piloter som flyger 27 stycken Dallas och Houston-baserade 737-200 som är avsedda för kortdistans. Lönepåslaget är avsett som kompensation för att kortdistanstrafiken kräver en större arbetsinsats av piloterna för att de skall ha liknande villkor som de som flyger längre distanser. Southwest och bolagets 4.100 piloter är överens om avtalet och det gäller till 2004 då Southwest byter ut sina äldre Boeing 737-200 mot modernare modeller ur Boeing737- 700/800 serien.
Visst är det skilda världar på den amerikanska flygmarknaden?
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten