Smart Lynx och andra ACMI-bolag är här för att stanna
Publicerad den 18 augusti 2023Kommentarer
Av Jan O… vilket skämt
Det är inte flygande personal som kostar pengar i SAS längre. De har sämre villkor än de flesta konkurrerande europeiska bolagen. SAS kommer att få svårt att rekrytera piloter med nuvarande villkor. CAE söker folk till SAS i England och Norge närmast varje vecka. Däremot har man en administration som är alldeles för stor och ineffektiv. Det är där kostnadsbesparingarna nu måste ske. Det är dags att börja se verkligheten i vitögat.
går man mot “ extrem lågkonjunktur”
bortsett från i Sverige….
Ekonomiska problemen i Sverige skyllas extrem skuldsättning i privata hushåll, massor med folk som inte vill jobba, och vår skräp valuta.
“som fackföreningarna accepterat” här ligger det stora felet kravmaskiner utan kommersiell insikt, som har förstört bolag som SAS.
Flygjobben fasas ut i allt snabbare takt precis som sjöfarten. I Balticum finns inga orealistiska fack kravmaskiner, dessutom lägre löner och framförallt lägre lönebikostnader, 33% i Sverige.
SAS enda chans är att bli ett varumärke med allt inhyrd. Det går snabbt emot denna realitet.
“Något insatt” är totalt oinsatt och/eller bara ett troll. SAS personal har bara tre veckors sommarsemester vilket är ett undantag från semesterlagen som fackföreningarna accepterat.
SmartLynx har visst haft allvarliga incidenter. Den A320 som hyrdes in av MCA Airlines tappade motorkåpor. En A320 har kraschat under träningsflygning inom SmartLynx AOC. Dessutom har flygbolaget en rad säkerhetsanmärkningar och incidenter i linjetrafik. Det som skrivits här är en partinlaga, kanske sponsrad av SmartLynx??
Oseriöst att flygtorget skriver följande;
“Att SAS gett för många anställda semesterledigt under årets största trafiktopp, är något resenärer och media borde fokuserat kritiken på”
Det är i enlighet med Svensk och Skandinavisk lag.
SAS piloter har enbart har rätt till 3v under sommarperioden och inte 4v som alla andra.
Varför ska man försöka rikta någon form av drev om detta?
Från chapter 11 till chapter 7 ?
Smartlynx är inget drömjobb men det är ett bolag som ger nya piloter chansen till en start, någon slavlön jobbar dom inte för (lönen ligger över snittlönen i Sverige) och denna incident förgående länkat till skedde under Base Training utan passagerar ombord (Dessutom 2018)
P.S inte anställd på Smartlynx
På SAS groundhandling är sommar semestern 3 veckor från 1 maj till sista september. Resterande veckor övrig tid under året.
Kostnads jakten har bara börjat för flygbolag och andra företag, i USA har deras största åkeri konkat, 30.000 har tappat jobbet, skatteintäkterna har rasat för Amerikanska staten inflationen peakar
Vi går mot en extremlågkonjunktur.
Bra skrivet hela flygbranschen kommer att ändras då de kommersiella villkoren för opererande bolag stöps om i grunden.
Aoc et i ett bolag flygplanen i ett annat teknik ytterligare annat, detta är redan en verklighet, ex southwest har alltid outsourcat sin tekniska tunga översyn, ställt olika leverantörer mot varandra för att få ner priset, istället har bolag blivit gisslan i kravmaskiner. Nej det blir ingen återgång till det gamla, kanske SAS slutar som ett varumärke med allt inhyrd.
Man kan väl ändå inte skylla inhyrningen på att personalen ska får sina tre veckorna lagstadgade semester någon gång mellan maj och september. Det är väl ingen överraskning att personalen har semester varje år. På många arbetsplatser tar man in sommarvikarier för att täcka upp under sommaren.
Ett av de stora problemet hos dessa ACMI bolag är att de har väldigt stor personalomsättning och svårt att behålla duktig personal. Folk får betalt via bolag i olika länder för att undvika anställningsavtal och trygghet samt skatter och sociala avgifter. Visst det fungerar efter Pandemin när det funnits folk att tillgå men det kommer nog ändras.
Nya styrmän som drömmer om ett flygjobb får betala €30000+ för Type Rating och sen arbeta mot en väldigt låg lön.
SmartLynx härstammar väl från Lettland och har AoC i följande länder, Lettland, Estland och Malta.
Huvudkontoret ligger väl ändå i Riga?
Det kommer att vända. dagarna då detta fenomen fortgår kommer att försvinna. Folk i allmänhet vet mer än vad flygfolk tror. Flygfolk tar väl inte in vem som helst när dom behöver tjänster, vanligt folk gör det inte heller. Vänta tills inflation mm lägger sig så när folk får pengar så kommer kraven att skärpas.
Miljövänligt samt bra villkor.
Smartlynx, Charter BRA mlf kommer att få det tufft.
Men förstår inte riktigt. Vad flyger SAS själva med A 320 ? Verkar som dom mest flyger charter. Ska man till Malmö, Luleå eller Alicante t.ex så är det smartlynx hela tiden.
Grundproblemet hos SAS (både på flyg- och tekniksidan) är att fackföreningarna inte förstår vilken realitet SAS befinner sig, och vilka kunder de har numera.
De envisas med att all semester skall tas ut under sommaren, när kunderna flyger som mest.
Finns inget mer osnyggt än vitmålade flygplan “Eurowhite”
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten