Solresor bildar eget flygbolag

Publicerad den 17 oktober 2006
Kommentarer

Den snabbväxande researrangören Solresor bildar eget flygbolag och gör därmed sin största investering någonsin. Totalt investeras drygt 900 Mkr i två splitter nya Boeing 737-800 (bilden th), som just börjat byggas.

Det nya flygbolaget ska heta Primera Air och börjar operera från den 1 maj nästa med Stockholm och Göteborg som bas.

De båda 737:orna tar 189 passagerare vardera och har kapacitet att frakta 135 000 av Solresors resenärer på ett år. Men Solresor kommer också att fortsätta hyra in kapacitet särskilt för sina långresor från andra bolag, bl a från SAS.

Solresor, som ägs av den isländska koncernen Primera Travel Group, har fördubblat antalet resenärer på bara ett par år. Solresor räknar i år med öka antalet resenärer från 151 000 till 201 000. Omsättningen beräknas öka från 909 Mkr till 1 260.

"Beslutet att köpa egna flyg sker för att vi vill försäkra oss om flygplan av modernaste snitt och komfort", säger Martin Wirth (bilden nedan th), Solresors VD till Flygtorget @irmail.

Solresors kostnader för flygdelen av resorna kommer att minska genom att man har eget flygbolag menar Martin Wirth:
Martin Wirth, Solresor
“Vi omsätter 500 Mkr per år på bara flyg, så bara en besparing på några procent betyder en del pengar.”

Men det är också en risk att äga någonting så dyrt som flygplan, eller hur?

“Jo, det är en risk. Men våra egna två plan kommer att svara för 65-70 procent av vårt kapacitetsbehov de kommande tolv månaderna. Resten täcker vi med inhyrda flyg.”


Solresor har vuxit enormt, vilken tillväxt räknar ni med framöver?

“Vi har vuxit organiskt och med lönsamhet. Vi har många gamla kunder och har också lyckats attrahera nya”, säger Martin Wirth. “Vi har storstilade planer fram till 2008 och räknar med att växa med 30 procent per år i antal resenärer till dess – och ännu lite mera i omsättning.”

Martin Wirth säger, att medan Solresor växer genom att öppna nya resmål, så måste t ex Ving i stort sett växa på sina redan befintliga resmål.

“Det gör att vi växer snabbare”, säger Martin Wirth.

Det sägs att ni har en ovanligt stor kundgrupp som är stamkunder, är det så?

“Ja, vi har en stor del återkommande resenärer som är nöjda med oss och de rekommenderar också andra. Det innebär gratisreklam för oss. Jag kan nämna att det kostar Ving 212 kronor att annonsera sig till en ny kund och för Fritidsresor 186 kronor, för Apollo är det något liknande. Vi lägger bara ut 56 kronor per gäst.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten