Sterling tar ny VD från tåget !
Publicerad den 24 maj 2003SJs nye VD Jan Forsberg kommer från SAS. Hos Sterling är det ombytta roller. Det skandinaviska lågprisbolaget plockar nu sin nye VD från Bombardiers tågdivision, en VD som tror på fortsatt tillväxt för Sterling på den skandinaviska flygmarknaden.
Torben Anker Sørensen, (bilden) är 48 år och tillträder den 16 juni posten som ny verkställande direktör för Sterling. Bolaget får därmed - enlig bolagets ordförande Harald Andresen - en chef med betydande erfarenhet från såväl internationell transportindustri som resebranschen.
Torben Anker Sørensen kommer närmast från posten som Senior Director vid Bombardier Transportations huvudkontor i Berlin. Han har i flera år ingått i ledningen för Bombardiers tågdivision, som med 35 000 anställda är världens största tågtillverkare.
I mitten av 90-talet deltog Torben Anker Sørensen i egenskap av direktör i Simon Spies Holding i rekonstruktionen av Danmarks största charterarrangör, som ledde fram till försäljningen av bolaget till den brittiska resekoncernen Airtours. Han var även en drivande kraft i etableringen av charterflygbolaget Premiair, genom en fusion mellan Spiesägda Conair och SAS-bolaget Scanair 1994.
“Jag är glad över att få möjlighet att återvända till flygbranschen, särskilt till den del av flyget där det är möjligt att växa och tjäna pengar. Sterling har på kort tid skapat sig en god utgångspunkt som Skandinaviens första reguljära lågprisflygbolag. Under de kommande åren skall vi befästa vår position på den skandinaviska marknaden, som även
fortsättningsvis rymmer goda tillväxtmöjligheter,” säger Torben Anker Sørensen.
“Konkurrensen inom flyget i Europa ökar hela tiden. Sterling är idag konkurrenskraftiga och expanderar med fokus på att erbjuda sina kunder lägsta möjliga pris. Denna utveckling skall fortsätta. Sterlings stora framgångar under 2003 visar vilka möjligheter det finns för ett effektivt flygbolag på den europeiska marknaden oavsett om konjunkturen går upp eller ner,” säger Torben Anker Sørensen.
Dynamisk förändring
Förädringsledarskap samt ökad effektivitet och lönsamhet är nyckelord i de uppdrag Torben Anker Sørensen har haft de senaste åren. 1997 tillträdde han som direktör (senare styrelseordförande) för tågfabriken Adtranz i Randers,
som då gått med förlust i en rad år. Tillsammans med VD Per Nørret lade Torben Anker Sørensen fast den strategi, som sedan slutet av 90-talet skapat ökad omsättning och gjort den danska tågfabriken mycket lönsam. Fabriken är idag den enhet inom Bombardier i Västeuropa som har högst produktivitet.
Torben Anker Sørensen gick vidare till större uppgifter inom Adtranz i Norden och vid huvudkontoret i Berlin och förblev i ledningen efter att kanadensiska Bombardier 2001 förvärvade bolaget. Bombardier har 75 000 anställda och är förutom världens största tågtillverkare även världsledande inom tillverkning av passagerarflygplan för under 100 passagerare.
Nya utmaningar och hårdare konkurrens är faktorer som präglat Torben Anker Sørensens uppdrag. Under fyra år har han varit en av representanterna för Bombardier Transportation i det konsortium som för några veckor sedan fick
två tredjedelar av det hittills största uppdraget i tågbranschens historia: privatiseringen av Londons Underground i ett omfattande PPP (Public Private Partnership).
Torben Anker Sørensen är utbildad vid Handelshøjskolen i København och har en MBA från IMD i Lausanne, Schweiz. Han är gift och har tre barn. På fritiden ägnar han sig gärna åt segling, helst i tävlingsform.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten