Stress in i det sista för att få upp ambulansflyget i luften
Publicerad den 30 juni 2021Ännu inget flygtillstånd och ännu bara en pilot rekryterad. Det krävs hårt arbetet för att ha det nya ambulansflyget igång om senast fyra månader.
Det nya offentligägda svenska ambulansflyget med ambition att ersätta nuvarande leverantören Babcock, ska enligt planerna vara i luften i november. Trots det saknas ännu både flygtillstånd och piloter och tiden krymper för att båda de processerna ska hinna bli klara i tid.
– Det är naturligtvis en tidsmässig och kompetensmässig utmaning", säger förbundsordförande Anders Sylvan i en intervju med NSD.
Ansökan om flygtillstånd har legat hos Transportstyrelsen sedan början av december förra året och därifrån finns ännu inga besked om när ett AOC kan vara klart. Även rekryteringen av piloter har dragit ut på tiden sedan planerna på att de skulle anställas via bemanningsföretag – något som mötte hård kritik från flera håll – övergavs. Istället ska nu KSA själva stå som arbetsgivare för de 30-tal piloter som enligt uppgift behövs för att hålla igång verksamheten. Enligt medieuppgifter är ännu bara en pilot anställd. När resterande piloter även de är ombord väntar inskolning på de PC-24 som är stommen i flygverksamheten.
KSA ska ha huvudbas i Umeå men även flygplan baserade i Stockholm och Göteborg.