Featured article image

Svar från BRA:s nya VD Ulrika Matsgård

Publicerad den 24 juni 2021
Kommentarer
I söndags skrev Flygtorget om BRA:s nya VD Ulrika Matsgård. Vi avslutade inlägget med några frågor direkt till Ulrika, som vi nu har fått svar från.
Hur ser du på flygbranschens utveckling i sviterna av corona?
– Det är naturligtvis svårt att sia om men jag är till att börja med fullt övertygad om att flyget är centralt för tillgängligheten i Sverige även efter pandemin. Människor har stort behov och stor längtan efter att träffas igen när pandemin är över. Jag tror dock att det kommer ta två- tre år innan marknaden stabiliserar sig på någon typ av nytt normalläge. Privatresandet kommer att komma tillbaka medan affärsresandet troligtvis kommer att stanna 20–30% lägre än före pandemin. Många har vant sig vid digitala mötesformer.
Hur ser du på BRA:s framtid på Bromma flygplats? 
– Våra kunder älskar Bromma flygplats och jag både hoppas och tror att vi kommer att flyga ytterligare många år till innan det blir någon förändring i den frågan. Bromma har varit omdiskuterad i alla år vi verkat där och så även nu. Det finns i dagsläget ingen politisk majoritet i Riksdagen för en stängning före år 2038. Den nyligen avslutade renoveringen av Bromma tillsammans med den helt nya tvärbanan som knyter samman flygplatsen med Stockholms lokaltrafik tror jag dessutom stärker Brommas attraktivitet ytterligare.
Vad ser du som den stora skillnaden mellan BRA då och BRA nu? 
– När pandemin bröt ut hade vi precis varit igenom ett omfattande förändringsprogram med bland annat en utfasning av halva vår flotta (jet). Det dryga år vi haft uppehåll i vår flygtrafik har vi använt till att jobba igenom hela verksamheten och våra strategier. Några signifikanta skillnader vi har med oss ut ur krisen är en rejält nedslimmad kostnadsnivå, betydligt högre flexibilitet, en optimerad organisation men framför allt en skyhög hållbarhetsambition. Ett fundament i den strategin är just vår numera enhetliga flotta med i snitt fyra år gamla ATR72-600 som faktiskt är världens mest bränslesnåla regionalflygplan.
Hur kan du göra BRA bättre för resenärerna?
– Ett genuint kundfokus igenom hela verksamheten från ax till limpa med en gemensam strävan om att få varje kund att känna sig viktig i alla lägen. Det är, och kommer att fortsätta vara, en av mina hjärtefrågor. Vi kommer att lägga mycket tid på att lyssna på och följa kundernas behov och därefter utveckla och göra förbättringar varje dag.
Avslutningsvis, har du någon annan information om framtida nyheter, flyglinjer, service, o.s.v?
– Inget jag kan avslöja just nu men jag kan garantera att vi kommer att lansera mycket spännande saker framöver 🙂
Flygtorget tackar Ulrika Matsgård och önskar en Glad midsommar!
Skriv en kommentar

Kommentarer

niclaspe
2021-06-27 16:20

Flög BMA-MMX förra veckan och mindes den så kallade undersökningen bland resenärer då de blev tillfrågade vad det tyckte om turboprop vs jet. Alla kunder tyckte turboprop var bäst! När det tar 75 minuter vs 50 minuter tycker jag personligen att Avro eller en annan jetkärra är bra mycket bättre samt så det väldigt trångt på ATR. Embraer 195 hade varit en lysande investering 🙂

Sebastian
2021-06-26 10:13

Hur ser du på hanteringen av den forna Avro100 pilotkåren? Kommer dom att erbjudas jobben tillbaka i den nya flottan?

thomas
2021-06-26 09:54

Alla fina ord sätta kunden i focus miljöarbete etc frågan är väl hur nye vd ska få tillbaka passagerarna?
Ett litet tips sätt igång en stor telefonbearbetning ring upp alla tidigare kunder en person hinner ringa 60 kvalificerade samtal per dag, 10 som jobbar med detta 600 om dagen 10 dagar 6000 en månad 18.000

Eva
2021-06-26 08:13

Inte ett ord om personalpolitiken…

Ehrmantrout
2021-06-25 09:36

EMB 195E2 vore bra i framtiden !

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten