
Svensk inrikes krackelerar när SAS står utan flygplan
Publicerad den 26 september 2024Kommentarer
Kan det inte vara planen frammåt, att expandera Link på Arlanda som kompensation för Xfly osv?… Arlanda är ju lite av en avkrok och behöver kanske inte så stora flygplan
Swedavia verkar satsa mer på kommersiella uppdrag att utveckla Arlanda för att tjäna pengar istället för att ta tillvara på sitt uppdrag att utveckla flygandet inom och till/från Sverige.
Arlanda liknar mer och mer ett köpcentrum som det knappt går att ta sig till/från. Parkera får man göra ute vid Arlandastad.
Se till att få ordning på Arlanda!
Till dig som tycker jag ska vara mer positiv.
Hur kan man vara/bli positiv när såväl nödvändigt inrikesflyg som allt annat går åt fel håll och näst intill krackelerar fullständigt?
För inte alltför länge sedan kunde man komma till ARN 20 minuter (eller 10-15 minuter i övriga Sverige) innan avgång. På Arlanda fanns parkeringar nära inrikesterminalen (4) så inget behov av shoppingcenter. Fjantet med att göra om Arlanda till ett shoppingcenter med långa promenader har starkt bidragit till att det tidigare effektiva inrikesflyget drabbats. Detta i kombination med det borgerliga “leka affär”-experimentet Arlanda Express har sänkt inrikesflyget för en lång tid framåt.
Människor är olika. Lägg fokus på det som är bra istället! Sverige är fantastiskt! Kör långsammare och ha lite bättre koll på vart du styr, det gäller för allt här i livet!
Hallå regering och riksdag.
Ska Sverige vara det enda land i Norden som saknar kontroll eller ens har ett eget fungerande nationellt inrikesflyg?
Sätt ner foten och skapa stabilitet för oss som är beroende av säkra kommunikationer, även i luften.
Beslagta ett antal SAS-maskiner till det värde som Sverige har blivit bestulet på genom åren. Låt dessa utgöra basen för Nya Linjeflyg eller liknande.
Staten bör engagera sig och ta ett helhetsgrepp på infrastrukturen så hela landet kan leva, bygga upp infrastrukturen i alla trafikslag från grunden.
SAS visar tydligt att man struntar i sina passagerare. Efter nyår har SAS monopol på inrikes i Sverige och kan göra precis som man vill.
SAS har inget ansvar att upprätthålla svensk infrastruktur. Bolaget har inte längre svenska huvudägare och försöker nu bli lönsamt. Låg svensk kronkurs försvårar lönsam trafik i Sverige.
Detta är så klart bara början, flygrutter från Arlanda och inte minst administration i Sverige lär minska rejält framöver, steg för steg. Nya SAS har en ny profil och bygger nya passagerarströmmar för att maximera lönsamhet.
November-December är lågsäsong för ACMI marknaden. Kan inte vara svårt att hyra in några flygplan för att fylla övergångsperioden mellan Xfly och BRA när SAS själva ställt till det i avtalförhandlingar. SAS väljer istället att lämna flera destinationer helt utan trafik och sina passagera i sticket. Märkligt agerande av SAS. Bättre kan ni SAS.
Järnvägen fungerar dåligt, vägar har slukhål, polisen klarar inte sin uppgift, värdig sjukvård saknas, skolan sämst i EU, försvaret har microniserats och nu står vi dessutom snart utan ett fungerande inrikesflyg.
Det nya Sverige, tragiskt
SAS får väl hyra in kapacitet Nov-Dec!
Vad tjänar SAS ägare på pax som flyger Visby-Arlanda med Xfly? Inte speciellt mycket. Den passerar varken Kastrup eller åker vidare med AF/KLM. Självklart kommer man prioritera linjer som genererar intäkter åt Danska staten/Kastrup, KLM eller Air France.
Attn signaturen J. De gamla borgerliga partierna har genom KD redan sett till att en del av kollektivtrafiken i form av Arlanda Express hamnat i Australien. Moderaterna har hela tiden varit emot statligt ägande i SAS så nu ser vi resultatet.
Vadå, påverkas Gotland av det här? Det här handlade väl om helt andra destinationer?
Regeringen utnyttjade inte sin makt i SAS.
Man avstod från att fortsatt vara aktieägare. Nu ser vi problemet av deras beslut.
Hur kan man bara sluta att flyga om man har ett avtal!?
Gotlänningarna blir bara mer och mer isolerade från övriga landet.
Se till att få igång Braflyg i November.
Vad är folk förvånade över? Såg man det inte komma? Det här är medveten politik i Sverige sen år tillbaka. Det är ungefär som att sälja ut kollektivtrafiken till Danmark och utländska investerare och tro att lokalbussen ska fortsätta gå.
Svensk naivism och undfallenhet står bakom SAS’ och enligt mig bedrägliga förfarande mot svenska skattebetalare och investeringssatsningar. Nu har vi inte ens ett eget fungerande inrikesflyg, men ett välutvecklat Kastrup tack vare oss.
Ytterligare ett bevis för att det danska flygbolaget skiter i Sverige.
Ja, då visar det sig hur SAS avser prioritera sin produktion framgent. Allt som inte utgår från CPH/DK är nisch verksamhet som kan behandlas styvmoderligt. Finns det resurser flyger man absolut minimum, om det saknas resurser, skiter man i det och visar på så sätt att man inte avser ta ansvar för inrikes kommunikationer hos oss. Illa att vi inte har några svenska aktörer tillgängliga.
Det är bara att sätta mer frekvens på BRA maskinerna! Alt går om man vill!
SAS gör rätt och “apkatten” hamnar på XFLYs skuldra.
Men kan inte BRA flyga då?
Öppet mål att börja flyga på Bromma
Exakt så är den krassa ekonomiska verkligheten, man kan aldrig få ekonomi att flyga på SAS kontrakt eller inrikes upphandlat, när ska verkligheten gå upp för aktörerna, staten betalar miljoner för flyglinjer i övre Norrland ingen flyger på
tomma flyg.
Man kan inte skylla på Xfly i denna soppa. SAS har inte skött detta snyggt. De tar in BRA och kastar Xfly i sopporna för att BRA lägger ner sin inrikes och minskar konkurrensen.
Det är bara att ta in ACMI på korttid och ta den kostnaden istället för att ställa in flera destinationer.
Oproffsigt SAS!
Regionerna får sig nu en riktig läxa vad det innebär att stå helt utan flyg.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten