Svensk pilotförening stämmer SAS
Publicerad den 25 november 2023Kommentarer
Borde inte SPF ta sig en titt på Xflys piloter också som flyger SAS produktion? De sitter permanent på Arlanda och har inte något gällande kollektivavtal. Däremot ett “avtal” mellan några lokala piloter och ett bemanningsföretag [PAS Aviation] som inte är ett gällande kollektivavtal.
@Linkan
Hur kan de ha liknande avtal när de fakturerar fixed via Dubai?
Svårt att se att de får något extra för att flyga SAS-produktion.
Avtalet säger “inhyrda piloter skall ha liknande villkor som SAS egna piloter när de flyger SAS produktion”.
Det säger inte något om avtal. Det säger att inhyrda piloter skall ha liknande villkor som SAS egna piloter. Vilket de mycket väl kan ha när de flyger SAS produktion.
Inhyrningsavtal mellan SAS och SPF beskriver att inhyrda piloter skall ha liknande villkor som SAS egna piloter när de flyger SAS produktion.
Smartlynx har inga vettiga avtal. Så vilka piloter ska Smartlynx då använda för denna produktionen? Under sommaren var det ca 10 inhyrda flygplan?
Kanske inte 100% men låt oss killgissa ca 90-95%. ALLA nyanställda får endast valet att fakturera via Dubai. SLX direktanställer inte piloter, möjligtvis lite management piloter.
Smartlynx “hyr” in all sin personal via upplägg som ovan. I övrigt har de tre olika AoC:n, Lettland, Estland och Malta.
Skulle aldrig flyga med ett bolag som inte tar säkerheten på allvar. (Smartlynx).
P: Du skriver att SAS far med osanning. Normalt sett brukar man ha lite kött på benen innan man gör ett så starkt uttalande.
Även om Smartlynx sysslar med kontrakt så kan SAS så klart ha avtalat om att bara använda sig av besättningar anställda under andra former. Du tror väl inte att 100% av Smartlynx besättningsmedlemmar jobbar på Dubai-upplägget som du beskriver?
Ta nu inte detta så allvarligt, det är SPF:s sätt att säga God Jul SAS.
Smartlynx erbjuder kontrakt via Aerviva i Dubai.
Piloter “fakturerar” sina tjänster till Dubai och ska själva stå för sociala avgifter, skatter, pension osv.
En del väljer att inte betala skatt eller sociala avgifter. Ett tvivelaktigt upplägg.
Så SAS far med osanning.
De tar även €35.000 för Type Rating för att få börja på bolaget. Många piloter lämnar smartlynx nu när det finns andra jobb.
SPF, som är ett helt värdelöst fackförbund ska väl inte lägga sig i vad andra flygbolag gör. SPF har inget avtal med Smartlynx.
Passar SPF på nu för att SAS nyss har fått in pengar?
SPF känns som en fackförening som Donald Trump skulle driva. Sanningen väger tydligen lättare än pengar.
(För övrigt borde SAS lära sig att ordet industry på engelska inte alltid blir industri på svenska, utan i det här fallet bransch. Det handlar knappast om en fabrik.)
Frågan är inte stämningen förlorar svensk pilotförening så får de betala SAS juridiska kostnader, det kommer att röra dig om hundratusentals sek, ett bra sätt att spendera medlemmarnas inbetalningar. Men kommer SAS få fram annan leverantör till dec som är villig flyga så billigt?
Tror SPF verkligen att de kommer att få vara kvar som avtalspart gentemot det nya SAS? Befintliga avtal mellan SPF och gamla SAS blir historia och kommer inte att gälla efter rekonstruktionen. SPF kanske kan bilda en fackförening för “spotters” på Arlanda? Ingen pilot kommer att bli anställd annat än i ett separat dotterbolag till SAS med säte uttanför Skandinavien.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten