Svensk vd ska vända på Estonian Air
Publicerad den 4 mars 2013Estonian Air är en angelägenhet för hela Estland. Det har Jan Palmér fått erfara sedan han i november tog över vd-stolen i det statliga flygbolaget. Det förlusttyngda flygbolaget hade tidigare stora planer på att växa till ett betydelsefullt regionalt flygbolag med Tallinn som hub för trafik både väster- och österut.
Men lönsamheten hängde inte med i planerna och just nu pågår en bitvis hårdhänt omstrukturering med sikte på att nå ett nollresultat inom ett år. Allt under ledning av svensken Jan Palmér.
Kommentarer
Man kan exempelvis ta Linda line som kör från Linnahall till Södra hamnen på 1,5 timme. Eller något av de andra bolagen som kör lite långsammare. Copterline flög tidigare Sikorsky från Linnahall till Ärtholmen på 18 minuter! De planerar återuppta trafiken i Augusti.
Det är iallafalla inga extrema tider att ta sig från centrala Tallinn till Vanda med ett svenskt perspektiv på restider.
ALGA borde ta upp den karriären och göra ett familjespel. Det kunde heta; “hur många flygbolag kan du lägga ned på kortast möjliga tid”?!
Hur kommer det sig att dessa gubbar kan hålla sig kvar i branschen?
Det hela påminner om ett flipper-spel där kulan studsar hit och dit, river ner några saker och försvinner ner i hålet, för att omedelbart återvända och göra samma sak! =O
Var inte Palmer med om att ta död på Skyways för några år sedan?
Palmer är rätt man, för att återställa rimligheten efter esternas tidvisa hybris som bäst i Baltikum.
Jag vill börja med att erkänna att jag inte är en expert på den Estniska flygmarknaden, men om det är som du säger lågprisprofilen att Estländarna tillhör Helsingfors upptagningsområde. Hur går det i så fall till? Simmar de över Finskaviken?
Man ska komma i håg att Estland bara hyser 1,5 miljoner själar. Tallinn hyser en tredjedel av dessa och ligger löjligt nära Helsingfors. De flesta kunder på Estonians hemmamarknad kan nå endera Helsingfors-Vanda eller Riga flygplats inom vad vi svenskar skulle kalla normal transfertid (Om man inte tillhör flyg-till-Ärna! Jag-vill-cykla-till-flyget-falangen)
Kort sagt så har Estonian en löjligt liten och konkurrensutsatt marknad.
Han lyckades med Skyways, det var ukrainarN som misslyckades. Trots allt gjorde Skyways vinst en gång i tiden med Palmér vid rodret.
Jag tror han klarar det här!!
Jag tror tyvärr detta slutar lika illa som med alla andra bolag han varit in o rotat i!
Jag uppskattar verkligen Flygtorgets “TV-intervjuer” med människor ifrån flygbranschen.
Bra jobbat! Mer sånt!
Ska inte dom låna ut sina maskiner till Air Nordic Sweden ?
Hmm,var inte han på Skyways, Cimber ,cityAirline å så nu Estonian. Finns ett samban.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten